Răspunsul ierarhului – 15 aprilie 2024

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Bună ziua!

Preoții monahi pot să spovedească mireni, din punct de vedere canonic?”

C.G.

Doamne, ajută!

Ieromonahii, care sunt duhovnici, pot spovedi și clerici, și monahi, și laici. Părinții Cleopa Ilie, Paisie Olaru, Arsenie Papacioc, Iachint Unciuleac, Petroniu Tănase, Dionisie Ignat, Iustin Pârvu, Sofian Boghiu, Dometie Manolache, Arsenie Boca și mulți alții au fost călugări, dar au avut mulți ucenici mireni.

Pace și liniște sufletească!

„Doamne, ajută!

Credeți că anafura pe care o primesc credincioșii este proporțională în raport cu prețul prescurilor?

La o biserică (nu din eparhia dumneavoastră), oamenii primesc câteva bucăți, în timp ce unui cleric pensionar i-au umplut punga cu anafură. Nu este corect ca preoții să primească mai multă anafură, nu suntem egali în fața lui Dumnezeu?

Vă mulțumesc anticipat.”

D.

Doamne, ajută!

Problema nefiind din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, vă rog să vă adresați protopopiatului din care face parte parohia la care faceți referire.

Vă mulțumesc!

Doamne, ajută,

Nu știu pe cine anume să întreb, motiv pentru care am decis să scriu acest mail.

As vrea să înțeleg cum, cine reglementează cine poate fi naș la Botez. Din păcate preoții nu urmează toți aceleași criterii. De mică știu că finii de la cununie nu pot boteza copiii nașilor de cununie pentru că ei sunt înrudiți spiritual. Fratele meu a cununat în septembrie, soția lui fiind însărcinată cu nepotul meu în acel moment. Acum că a născut și urmează să boteze, finii lor de cununie îi vor boteza copilul. Preotul duhovnic a spus că nu pot boteza finii lor de cununie, motiv pentru care a ieșit o ceartă între noi. Preotul ce va oficia botezul spune că este bine și nu este nimic rău în a merge mai departe cu acest aranjament. Încerc să înțeleg, de ce un preot spune că e bine și altul nu? Nu sunt aceleași reguli?

Dacă ar urma toți aceleași reguli s-ar mai evita din aceste certuri care sincer nu sunt necesare. Personal nici nu mai știu ce să cred. Îmi puteți spune, vă rog, am greșit spunând că finii de cununie nu pot fi nași de botez mai ales că bebelușul era în pântece la cununia religioasă?

Vă mulțumesc frumos pentru eventualele răspunsuri.

Cu respect.”

R.T.

Doamne, ajută!

Nașii de botez trebuie să fie creștini ortodocși, cu o viață morală ireproșabilă, de la care cel botezat să aibă ce învăța când va fi mare. Mai multe detalii puteți afla citind acest articol: https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/institutia-bisericeasca-a-nasiei-la-botez-repere-canonice-si-liturgice/

Cel mai important este ca pruncul să fie botezat. Gradele de rudenie nu sunt piedici la nășia pruncilor sau a mirilor, deși nu este recomandată nici o încrengătură spirituală exagerată.

Pace și liniște sufletească!

„Bună ziua,

Vă rog să mă ajutați cu un răspuns pentru următoarea situație:

Am fost botezat de unchiul meu (fratele tatălui meu), în urmă cu aproximativ 40 de ani. În urmă cu câteva zile, fiul unchiului meu (verișorul meu) m-a întrebat dacă sunt de acord să îi botez viitorul copil, care urmează să se nască în luna august. Din discuțiile pe care le-am avut cu prietenii mei, care au discutat cu prieteni de-ai lor, printre care se numără și preoți, a rezultat faptul că nu e recomandat să îi botez vărului meu, pentru că îi întorc botezul, și apoi copiii mei sau chiar viitoarea fină ar avea de suferit!

Vă mulțumesc anticipat pentru răspuns.”

G.S.

Doamne, ajută!

Nașii de botez trebuie să fie creștini ortodocși, cu o viață morală ireproșabilă, de la care cel botezat să aibă ce învăța când va fi mare. Mai multe detalii puteți afla citind acest articol: https://www.arhiepiscopiasucevei.ro/institutia-bisericeasca-a-nasiei-la-botez-repere-canonice-si-liturgice/

Cel mai important este ca pruncul să fie botezat. Gradele de rudenie nu sunt piedici la nășia pruncilor sau a mirilor, deși nu este recomandată nici o încrengătură spirituală exagerată.

Pace și liniște sufletească!

„Înaltpreasfințite Stăpâne,

„Prostul nu e prost destul, dacă nu e și fudul”.

Am izbucnit în hohote de râs când am aflat că …..dorește să candideze la funcția ……. Probabil se gândește că bugetul ….. ar fi o „vacă de muls” cum a fost bugetul …… în perioada cât a fost consilier.

Această candidatură ar putea fi trecută la „gluma anului” și ar ajunge în finală la emisiunea „iUMOR”. Atâta timp cât un om este mistuit de setea de putere, el nu poate fi lucid… ……, da.

Înaltpreasfinția Voastră, credeți că prostia v-a domni până la sfârșitul veacurilor?

„Cum s-a scris și în rondeluri,

Setea e de două feluri:

Prima-i setea naturală;

Trece cu apă uzuală,

E-apoi setea de putere,

Nu se stinge și nu piere…”

Vă mulțumim frumos!”

C.D.

Doamne, ajută!

Părintele în discuție candidează respectând Hotărârile Sfântului Sinod. Revenirea în preoție va depinde de hotărârea consistoriului.

Pace și liniște sufletească!

„Bună ziua, Înaltpreasfințite Calinic….

Sfinția dumneavoastră, cum poate un protopop reprezentant al Bisericii să arunce cu noroi în Postul Paștelui către preoții satului…. În loc să stea de vorbă cu ei, să-i întrebe dacă întâmpină unele probleme, el îi denigrează pe site-ul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților… Nici bine nu a dat iarba și el s-a apucat de „gospodărit” preoții.

Nu știu dacă cunoașteți situația, dar …… are dosar penal pentru ….., termenul fiind pe data de ….. la ….., iar pe YouTube sunt câteva articole și înregistrări video audio cu dumnealui ….

Întreb cum este posibil în situația prezentată un astfel de inculpat să fie reprezentant al Protopopiatului…. Ar trebui să-și dea demisia sau să fie demis?

Consider personal, ca și creștin ortodox, că nu reprezintă această instituție cu onoare și demnitate …. Vă rog să luați măsuri!”

D.G.

Doamne, ajută!

Nu trebuie să fiți supărat pe protopop, care chiar nu are nicio vină că unele case parohiale sunt părăsite, iar curțile lor sunt lăsate în paragină, devenind adevărate jungle. Cu atât mai mult cu cât încă din august 2020 li s-a atras atenția preoților să fie atenți cu lucrurile și proprietățile Bisericii. Se pare însă că pentru unii este o „iarnă continuă”, nefiind niciodată timp prielnic măcar curățeniei de primăvară.

Cât despre acuzațiile aduse, știți, au fost foarte mulți sfinți cărora li s-au intentat procese; până și Mântuitorul Hristos a fost judecat în cadrul unui proces. Anul viitor vor fi trecute în rândul sfinților câteva personalități, printre care și părintele Dumitru Stăniloae, cărora li s-au întocmit dosare penale.

Așadar, nu trebuie redusă valoarea unui om la aceste momente din viața lor. Și apoi, părintele pe care îl blamați este unul din cei 60 de preoți care au candidat la postul de protopop și care a câștigat competiția. Prin urmare, singura șansă ca preoții să fie prieteni cu autoritatea bisericească este ca ei să-și împlinească lucrarea potrivit jurământului de la hirotonie și Statutului Bisericii.

Post cu pace și liniște sufletească!

„Doresc mai întai de toate să încep prin a vă transmite deosebitul respect pe care vi-l port! Cred cu tărie că acest mesaj va ajunge la inima dumneavoastră și sper din inimă să primesc un răspuns, o opinie, un punct de vedere.

Vă scriu plângând și poate că măcar pentru aceste lacrimi veți binevoi a-mi răspunde acestui mesaj.

Sunt tânără. Cu ajutorul Domnului am împlinit astăzi, când scriu acest mesaj, frumoasa vârstă de …..! Sunt născută și crescută în Biserica Ortodoxă, Biserică care îmi este ca o mamă. Provin dintr-o familie numeroasă, de ….. copii, născuți și crescuți în Biserica Ortodoxă. Părinții ne-au învățat de mici despre Biserică și despre Dumnezeu. Duminică de duminică am fost nelipsiți de la biserică, frecventând mai întâi Biserica „Sfântul Andrei” din cartierul Burdujeni, iar mai apoi Biserica „Acoperământul Maicii Domnului” din același cartier.

De mici copii am frecventat totodată și adunarea Oastei Domnului de care știu că și dumneavoastră aveți cunoștință. De mici copii am frecventat aceste întâlniri duhovnicești duminică de duminică, așa cum am frecventat și biserica. Chiar dacă eram copii și uneori voiam să ne jucăm duminica mereu ni se spunea că duminica este ziua Domnului și trebuie să o dăm Lui și de aceea trebuia să ne trezim de dimineață, să fim prezenți la Sfânta Liturghie, iar mai apoi la adunare pentru a-I închina Domnului întreaga zi și astfel am învățat de mici să Îl iubim pe Dumnezeu și să rămânem aproape de El.

Am frecventat aceste întâlniri mai întâi în casele fraților din comunitatea Oastei Domnului, iar mai apoi, când am crescut, am fost chemați de părintele paroh al Bisericii „Sfântul Andrei” să ne adunăm acolo, în casa praznicară a bisericii.

Cu toții ne-am bucurat când ni s-a oferit această oportunitate de a ne aduna și de a-L slăvi pe Dumnezeu acolo, în biserică.

De-a lungul timpului a trebuit să trecem peste multe lucruri, pe care noi, ca tineri le-am considerat cel puțin injuste. Fratele meu a studiat pian și orgă pentru a putea cânta în adunare, cum se obișnuiește în comunitatea noastră, însă după ani de studiu ni s-a interzis să cântăm cântări în biserică cu orga chiar dacă în momentul de față se cântă în Biserica Ortodoxă cu multe alte instrumente la diferite evenimente. Am acceptat fără să ne opunem nici măcar o secundă știind că locul nostru e în ascultare în Biserica Ortodoxă.

Am continuat să ne desfășurăm programul în casa praznicară cântând cu orga, cântări duhovnicești, deloc gălăgioase, orga fiind doar pentru acompaniament. După construirea capelei am fost mutați acolo și ni s-a interzis din nou orice instrument pe motiv că e capelă și sunt interzise instrumentele. Am acceptat îndurerați și acest lucru care nouă, tinerilor, ni s-a părut din nou atât de nedrept. Am acceptat știind că locul nostru e acolo chiar dacă cântarea a devenit din ce în ce mai greoaie și lipsită de suflul de dinainte. 

Am acceptat orice ni s-a interzis știind că locul nostru este acolo. Repet, vă scriu plângând, amintindu-mi și acum cât de nedrept a fost pentru noi, tinerii, tot ceea ce ni se impunea. Am absolvit Facultatea …. la …., am întâlnit în practică zeci de cazuri și situații nedrepte, dar parcă niciuna nu mi s-a părut atât de nedreaptă ca aceea în care unor tineri li se taie avântul tineresc și bucuria tinereții prin orice mijloace doar pentru că vor să cânte cum știu ei mai frumos Dragostea cu care I-a iubit pe ei Domnul Iisus, Mântuitorul și Salvatorul lor.

Au trecut anii, noi am crescut, au crescut și copilașii noștri și ne întrebăm deseori dacă și noi o să îi putem proteja pe ei de nebunia acestei lumi așa cum ne-au protejat pe noi părinții noștri alipindu-ne de Domnul Iisus prin Biserică și prin Adunare.

De mai bine de zece ani în Postul Mare se organizează sau, mai bine spus, se organiza cu două săptămâni înainte de Paște Adunarea anuală a Oastei Domnului Suceava-Burdujeni în Biserica „Sfântul Andrei” din Burdujeni. În fiecare an, cu două săptămâni înainte de Paște ne vizitau sute de frați, din tot județul și din țară. Și anul acesta ne-am pregătit. Frații au anunțat și au invitat din nou frații la un popas duhovnicesc chiar dacă toți știau deja că în Postul Mare, cu două săptămâni înainte de Paște vor veni la acest eveniment. Noi, tinerii care nu demult plângeam pentru ceea ce ni se părea atât de nedrept, ne-am organizat din nou: cu sonorizarea, cu invitațiile și chiar și cu comenzile pentru cornurile de post ce urmau a fi puse în pachetele ce urmau a fi împărțite tuturor celor prezenți la eveniment. Într-un cuvânt ne-am organizat cu tot ceea ce am considerat pentru a primi pe oricine va fi prezent cu toată dragostea.

Doar că din nou, pentru noi s-a hotărât altceva.

S-a hotărât anularea unui eveniment organizat anual cu vechime de peste zece ani. S-a hotărât organizarea unui alt eveniment la Salcea doar pentru a fi anulat acesta. Noi doar am fost anunțați că nu va mai avea loc evenimentul la care s-au pregătit să vină, ca în fiecare an, cel puțin 600 de frați din județ și din afara județului.

De ce faceți acest lucru?

Poate că pentru dumneavoastră acest lucru nu are foarte mare însemnătate, dar pentru noi e o durere imensă. Poate că dumneavoastră, din postura de episcop, nu ați fost nevoit să trăiți vreodată astfel de nedreptăți, însă pentru noi, cel puțin pentru cei tineri, este din nou, atât de nedrept.

Poate nu a fost aceasta intenția dumneavoastră sau poate că nici nu ați fost informat de acest eveniment anual al nostru, însă știm că există un preot responsabil care trebuie să vă informeze.

Cel care vrea să fie responsabil de Oastea Domnului trebuie să și cunoască Oastea Domnului, nu să producă încurcătură peste încurcătură doar pentru a-i face pe plac ….. de la …… Se pierd suflete și oamenilor le pasă în continuare doar de scaune înalte și funcții.

De ce ne vreți în afara Bisericii când noi ne dorim să fim parte din ea?!

Cu ocazia sărbătorilor pascale tinerii au pregătit una din cele mai frumoase și profunde scenete interpretând Patimile Domnului, scenetă pe care ați interzis-o din cauza aceleiași persoane care și acum dorește și creează aceste situații. Știm cu toții, tineri și bătrâni, că ….. v-a cerut să interziceți acea scenetă deoarece chiar dumnealui s-a „lăudat” cu ocazia venirii la ….: „Eu v-am interzis sceneta!”

Nu vă puteți imagina durerea și dezamăgirea tinerilor când, după zeci de ore de repetiții au trebuit să renunțe la un proiect atât de deosebit pentru fiecare dintre ei! Chiar și după zeci de telefoane către ….. și zeci de rugăminți către el nu am reușit în niciun fel să îi înduplecăm măcar puțin, nici pe el și nici pe ….. de la …..

Nu vrem să părem răzvrătiți și în niciun caz să fim în afara niciunei dogme sau reguli a Bisericii noastre, însă respingerea atât de înverșunată nu poate duce decât la îndepărtarea tinerilor.

Iubim Adunarea așa cum iubim și Biserica și știm că adunarea nu poate exista fără Biserică pentru că fără ea am fi doar o altă grupare/sectă. Știm că locul nostru este în Biserică și niciun pas în afara Ei, dar mă întreb și vă întreb: De ce trebuie să fie totul așa de greu?

Sau poate nu e corect pusă întrebarea: Ce ar trebui să mai facem noi pentru a fi acceptați?

Noi nu vrem decât să avem un loc unde să ne putem aduna liniștiți, în Sânul Bisericii, pentru a aduce și noi umilele noastre rugăciuni înaintea Mântuitorului nostru și pentru a-I înălța cele mai sincere cântări.

După ce ați devenit episcopul nostru ne-am bucurat atât de mult când i-ați chemat pe frați la dumneavoastră pentru ca am crezut și credem că sunteți singura persoană care ne-ar putea sprijini cu adevărat și de atunci vă prețuim tot mai mult.

La recentul și tristul eveniment care a avut loc în zona noastră, odată cu trecerea la Domnul a fratelui Viorel Petrescu, v-am simțit prezența, ca o mângâiere părintească, chiar dacă nu ați fost fizic prezent. Prin prezența Preasfințitului Părinte Damaschin am simțit că și dumneavoastră ați fost alături de noi, alături de miile de frați care aveau nevoie de îmbărbătarea Sfinției voastre.

Cunosc istoria Oastei Domnului și cred că și dumneavoastră o cunoașteți! Nu vorbesc în necunoștință de cauză!. Frecventez și nu doar frecventez, ci iubesc Biserica din care fac parte! Fac și am făcut tot ce mi s-a cerut de către Biserică și nu din datorie ci din iubire! Și ca mine sunt sute de tineri care vor să rămână alipiți de Domnul Iisus prin Biserica Ortodoxă! 

Vrem să rămânem în Biserică până la sfârșit pentru că altă cale nu cunoaștem și nu vrem să cunoaștem însă vă rugăm plângând nu ne înlăturați, nu ne îndepărtați!

Îmi cer iertare dacă am scris ceva ce nu se cuvine, însă am îndrăznit. Cu frică și cu inima strânsă am îndrăznit! Pentru că am văzut în dumneavoastră un îndrumător atât al tinerilor, cât și al celor mai în vârstă mai ales prin frumoasa rubrică pe care ați implementat-o odată cu venirea sfinției voastre aici: „Răspunsul Ierarhului”.

Vă mulțumim pentru tot ceea ce faceți pentru noi, însă vă rugăm să nu ne ignorați!

Cu prețuire și deosebit respect,

Ne înclinăm și sărutăm dreapta!”

M.B.

Doamne, ajută!

Personal, de la venirea mea ca episcop, nu am interzis nicio adunare a Oastei Domnului. Îmi pare rău, dar îmi sunt imputate fapte pe care nu le-am comis. De aceea, Vă aștept la Centrul Eparhial pentru o discuție, când veți considera, cu rugămintea să fiu anunțat în prealabil.

Pace și liniște sufletească!

„Sărut mâna, Înaltpreasfințite, câte mănăstiri există în Gura Humorului?”

A.M.C.

Doamne, ajută!

Sunt două, cu recunoaștere internațională: Voroneț și Humor.

Pace și liniște sufletească!

„1. Care este condiția principală de a intra în viața monahală?

  1. Rasoforul plecat din mănăstire se mai poate întoarce, dar în altă mănăstire?
  2. În cât timp o persoană poate deveni monah?
  3. Există un anumit timp sau se poate călugări și repede?
  4. Fratele plecat din mănăstire, închinoviat fiind, se mai poate mântui?

Cu pioșenie.”

G.D.

Doamne, ajută!

Voi răspunde punctual:

  1. Să dorească!
  2. Orice întoarcere este posibilă.
  3. Depinde de ce pregătire are, de viața sa duhovnicească și de cât de multă nevoie are mănăstirea care l-a închinoviat; în plus, depinde dacă vacanțele din timpul seminarului/liceului și al facultății le-a petrecut la mănăstire, pentru a se familiariza cu viața monahală.
  4. Mântuirea este apanajul lui Dumnezeu.

Pace și bucurie sufletească!