Răspunsul ierarhului – 17 decembrie 2020

raspunsul_ierarhului_cu_email

16. G.P.

Poate îmi răspunde și mie cineva la o nelămurire. E normal ca într-o parohie de lângă Suceava, din Lisaura mai exact, crucea de la mormântul unor oameni sa fie scoasă și rezemată de un gard, iar peste rămășițele pământești ale acelor oameni să se pună borduri și pavele pentru a se face o alee, o scurtătură, către cavourile nou construite de preotul paroh și viceprimarul din comună? Această lipsă de respect a potentaţilor zilei față de niste oameni care au însemnat ceva la vremea lor (omul respectiv fusese de mai multe ori în America acum peste 100 de ani și făcuse în sat o moară cu zbaturi după model american, unica în această parte a lumii) e în conformitate cu canoanele Bisericii?”

Stimate domn, azi 16 decembrie, părintele inspector eparhial de la Departamentul cimitire, monumente funerare si servicii funerare din cadrul Sectorului administrativ-bisericesc al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, însoţit de părintele protopop, în urma sesizării online trimise de dumneavoatră, s-a deplasat la faţa locului, unde s-a întâlnit cu fostul paroh și cu epitropul bisericii şi a constatat următoarele:

„În anul 2015, preotul paroh de la acea vreme, prin convocarea consiliului parohial, a convenit ca cimitirul să fie sistematizat și modernizat. Pașii pentru demararea procedurilor au fost consemnați în hotărârea de consiliu parohial nr. 24 din 27.09.2015, hotărâre expusă la avizierul bisericii. Înștiințările adresate persoanelor aflate în situația ca mormintele rudelor lor să fie mutate au fost prezentate de epitropul bisericii. În lista persoanelor înștiințate s-a regăsit și mama dumneavoastră, care împreună cu unchiul dumneavoastră și-au dat acordul  verbal pentru executarea lucrărilor și nu au contestat nici înștiințarea adresată în scris, conform hotărârii de consiliu parohial.

În anul 2019, lunile mai- iunie, în urma aprobării și binecuvântării începerii lucrărilor de sistematizare și modernizare a cimitirului, preotul paroh a demarat execuția acestora, lucrările fiind sprijinite și de consiliul local. Or, pentru sistematizare și modernizare a fost necesară mutarea unor morminte în vederea înființării de alei care fac legătura între biserică și grupul sanitar. Cu această ocazie, s-a convenit ca majoritatea crucilor vechi regăsite fără aparținători să fie mutate într-o zonă liberă din cimitir. Astfel, aceste cruci au fost așezate în beton și aliniate spre cinstire. Printre crucile menționate se regăsește și crucea ce a fost așezată la mormântul pentru care s-a înaintat sesizarea.

În concluzie, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea cimitirelor parohiale, aprobat de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, demersurile întreprinse au urmat toate etapele specificate, mai exact art. 40, care spune:

1. Persoana al cărei drept de folosință asupra locului de înmormântare a încetat, în conformitate cu prevederile art. 43-46 și 48 din prezentul Regulament, are dreptul să își ridice de pe locul respectiv toate construcțiile și bunurile ce îi aparțin, după ce a înștiințat parohia, mănăstirea sau, după caz, Centrul eparhial.

şi

2. Dacă în termen de 90 de zile de la încetarea dreptului de folosință, construcțiile și bunurile existente pe acel loc de înmormântare nu au fost ridicate de către fostul titular sau de către moștenitorii săi, acestea devin bunuri părăsite și trec, fără despăgubire, în proprietatea parohiei, a mănăstirii sau, după caz, a Centrului eparhial. Asupra bunurilor părăsite organismele bisericești decid în consecință”.

Aceasta este constatarea comisiei de anchetă trimisă la faţa locului. Dacă doriţi informaţii suplimentare, departamentul Arhiepiscopiei vă stă la dispoziţie.

Sărbători binecuvântate!

 

17. G.S.B

„Sărut dreapta, Înaltpreasfinția Voastră! Mă numesc B. G.-S., cetățean al comunei Mitocul Dragomirnei (cu domiciliul în străinătate), am absolvit între anii 2008-2012 Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Ierarh Dosoftei” din Suceava, momentan urmez cursurile Facultății de Teologie Ortodoxă din Alba Iulia, anul II, și aș dori să știu dacă se poate susține examenul de capacitate preoțească în timpul facultății. Vă mulțumesc! Binecuvântați și iertați!”

Domnule student! Întrucât nu se mai hirotonesc absolvenţi de seminarii teologice, examenul de capacitate nu se mai justifică. Rămâne să-l susţineţi după finalizarea studiilor teologice. Succes!

Sărbători binecuvântate!

 

18. C.M.

Sărut mana, Înaltpreasfintite părinte, sunt paraclisier al filiei IAZ a parohiei Dorneşti. Cum a fost posibilă transformarea acestei filii în parohie, ținând cont că sunt doar 48 de familii ortodoxe și la biserică vin maxim 20 de persoane. Cum se va întrețiine noul paroh?”

Stimate domn, dumneavoastră, ca om al Bisericii, ar trebui să ştiţi că fiecare biserică ar trebui să aibă preotul ei. A trecut vremea când un preot era la 6-7 sate.

Ceea ce mă interesează cel mai mult este ca enoriaşii acelei parohii, care a dat Bisericii un ierarh, să aibă preotul lor. Şi cu darul lui Dumnezeu, acum îl au. Ori, pentru aceasta, ar trebui să-i mulţumiţi lui Dumnezeu, nicidecum să vă îngrijoraţi de ziua de mâine.

Staţi liniştit că vom încerca să-i dăm şi o contribuţie, mai ales că preotul numit va trebui să construiască o biserică nouă.