Răspunsul ierarhului – 1 octombrie 2021

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Sărut mâna! 

Dacă un rasofor dorește să părăsească eparhia sa pentru a se stabili în altă eparhie, cum trebuie să procedeze?

Vă mulțumesc!”

A.D.

Stimate domnule!

  1. Dacă rasoforul are obligații contractuale cu mănăstirea și eparhia, nu poate pleca în altă eparhie decât după încheierea lor în prealabil, pentru radierea din evidențele personalului. 2. Dacă nu are, fiind doar în perioada de noviciat, poate pleca cu binecuvântarea starețului și cu informarea exarhatului. Doamne, ajută!

„Înaltpreasfinția Voastră Părinte Calinic, aș dori să știu dacă este obligatoriu să botezăm un copil în biserica din parohia de care aparținem sau îl putem boteza la ce biserică dorim, bineînțeles biserica aparținând aceluiași Protopopiat?

Vă mulțumesc anticipat! 

Doamne, ajută!”

I.Z.

Stimată doamnă! Botezul se poate face în orice biserică creştin-ortodoxă cu participarea preotului paroh sau cu binecuvântarea acestuia, întrucât sfinția sa este cel care deține evidența la zi a credincioșilor din parohia sa. Au fost cazuri când unii dintre copiii botezați în alte parohii nu au putut primi acte justificative pentru înscrierea la școlile teologice, nefiind luați în evidența parohiei. De aceea, V-aș ruga să păstrați rânduiala statornicită de Biserică și dacă doriți să invitați la Botez și un alt preot, personal sunt sigur că nu se va opune preotul paroh.

„Starețul de la … este singurul stareț din Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților care nu lasă călugării să facă studii la distanță – seminar sau facultate – deoarece este venit un ordin de la Arhiepiscopie că toți călugării, mai ales ieromonahii, au dreptul la studii, mai ales acum când se face online. Vă rog să-l sunați pe stareț, Înaltpreasfinția Voastră, să vorbiți cu el toate aceste probleme. O altă problem gravă este de ce nu se ține predică în sărbători și duminica la Mănăstirea … . Pe lângă aceasta, sunt mai multe nereguli ce trebuie cercetate. Foarte multe. Sărut mâna și așteptăm răspuns și ajutor.”

M.M.

Stimată doamnă!

  1. Părintele exarh al mănăstirilor va face o analiză la fața locului, după care vă vom comunica răspunsul. 2. De la cursurile teologice niciun stareț nu are dreptul să oprească pe vreun călugăr, numai dacă acel calugăr nu a săvârșit abateri grave de la disciplina monahală.

Doamne, ajută!

* Notă: Întrucât anumite fragmente sunt acuzatoare și nu pot fi  momentan probate, acestea au fost cenzurate.

„Doamne, ajută!, Înaltpreasfințite Părinte! Sunt o localnica din comuna … și doresc să vă aduc la cunoștință isprăvile domnului … care se joacă de-a popa de ani buni de zile. Despre *… ale popei … s-a auzit demult, dar ni se pare că *… au închis ochii și nu au luat nicio măsură de pedeapsă, probabil *… . Problema este ca mulți credincioși au luat hotărârea de a merge la adventiști și penticostali fiindcă nu mai suportă jignirile, comportamentul depravat și bătaia de joc a acestui popă. Biserica adventistă avem la …, nu este problemă. De la slujbele din … au fugit toți oamenii, au rămas doar 4, 5 persoane. El este cel care *… . Reclamații au fost la arhiepiscopie, dar  *… . La slujbă când ține predica ne ocărăște și batjocorește ca la ușa cortului, în loc să spună din Sfânta Evanghelie. Are dosare penale și stă bine mersi, fără ca nimeni să ia nicio măsură. Ne pare rău, Înaltpreasfințite Părinte, dar cu asa preoți, Bucovina se duce de râpă, iar cei de alte credințe înfloresc și sporesc pe zi ce trece. Cu toate *… a ajuns și la detectorul de minciuni. Vă rugăm să luați atitudine și să luați acest om *… din satul nostru. Vom prezenta mai jos și apariții în media ale popei … . Cei din media au fost prea finuți și au prezentat foarte pe scurt *… . Mulțumim și sperăm să se rezolve problema.”

L.C.

Stimată doamnă! Reclamația privind părintele adus în discuție, după cum știți, a fost anchetată la fața locului cu participarea persoanelor. Doamne, ajută!

„Sărut mâna, Înaltpreasfințite Părinte!

După mulți ani în care am căutat mereu sprijin, pace și normalitate în Sfânta Biserică Ortodoxă, încercând să stau mai aproape de Liturghie și duhovnic decât de denigrările mediatizate, simt că viața mi-a fost, direct și indirect, bulversată (și nu doar la nivel teoretic sau ideologic, ci cât se poate de concret și dureros) de predici, învățături și comportamente pe care nu reușesc să le încadrez în «tabloul» creștin.

Îndrăznesc să vă scriu, încurajat de deschiderea ce o arătați, în calitate de ierarh, primind și adresând întrebări și chiar nemulțumiri mai puțin comode. Vă asigur că nu caut să «provoc» sau să ispitesc, doar mi-ar fi de folos părerea unui ierarh ce pare implicat în viața concretă a oamenilor.

În ce măsură sunt îndreptățiți preoții slujitori să predice public împotriva unor probleme de natură, în esență, medicală? Nu mă număr printre revoltații care așteptau ca Biserica să susțină campanii de convingere a populației de a se vaccina; și nu aștept ca dumneavoastră sau orice alt ierarh să ofere exemple practice în privința asta. Totuși, vi se pare firesc, etic, sau măcar acceptabil ca preoții să exprime păreri ferme și chiar revoltate, inclusiv îndemnând explicit oamenii să refuze un act medical?

Mai departe chiar decât atât, cum găsiți ignorarea fățișă a regulilor de igienă și protecție, prevăzute de altfel și prin lege în aceste vremuri de pandemie, chiar în interiorul Sfintei Biserici? Mai mult, încurajarea directă a credincioșilor de a refuza să poarte mască în spațiul închis al bisericii? Vă asigur că nu vorbesc doar «inflamat» de diverse «breaking news» și poze din media, ci de ce am văzut și auzit personal – când eram singurul om purtător de mască într-o biserică de mănăstire unde asistau la slujbă câteva zeci de persoane, sau când am stat cot la cot minute bune în spațiu închis între oameni care refuzau senin să poarte mască, lucru ce m-a făcut să părăsesc slujba, deși cred că aveam dreptul creștinesc de a participa la ea, respectând și fiind respectat.

Într-o notă ceva mai personală și specifică, am auzit (direct sau indirect) susținerea de către un preot, slujitor și duhovnic, de afirmații precum «e păcat față de Dumnezeu să încercăm să ne protejăm noi (de exemplu prin portul măștii) în Sfânta Biserică», «vaccinul anti-Covid duce la pierderea sufletului și a mântuirii» sau «e mai mare păcat să lipsești de bună voie de la o Sfântă Liturghie decât o agresiune (verbală sau chiar fizică) față de partenera de viață». Cum să mă raportez eu, în lupta continuă și sinceră de a fi un om și un creștin bun, la astfel de afirmații sau îndemnuri, care mi se par atât de egoiste și de intruzive?

Unde se termină dreapta credință și unde începe habotnicia și «atotștiința» slujitorilor din biserici și mănăstiri, care se transmite ca un val de revoltă și înverșunare către mintea și sufletul atâtor oameni care caută «adevărul» și «călăuzirea» în Sfânta Biserică?

Mulțumesc pentru răbdarea de a citi și (nădăjduiesc) a răspunde acestor gânduri, revolte și frământări.”

I.M.

Stimate domnule!

1. Atunci când am fost întrebat, în legătură cu vaccinul, am spus răspicat că nu am acreditare în acest sens și nu mă pot pronunța.

2. Dacă unii clerici își permit să o facă, probabil că ei, pe lângă studiile teologice, au și alte studii acreditate în domeniul medical, plus foarte mulți prieteni, profesori, doctori, biologi etc., ce pot emite opinii pertinente în acest domeniu.

3. Legile, hotărârile, prevederile Statului privind combaterea transmiterii virusului trebuie aplicate si respectate; legat de vaccin, personal, ca slujitor al Bisericii, nu pot să recomand cuiva să se vaccineze sau nu din foarte multe motive. Dacă, Doamne, ferește!, ulterior apare vreun efect neprevăzut, îți încarci conștiința și trebuie să răspunzi în fața lui Dumnezeu și a familiei. În fața dramelor ești singurul în măsură să hotărăști!

Pace și bucurie ziditoare de suflet!