Cercurile pastoral-misionare din Protopopiatul Fălticeni – februarie 2022

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, sub îndrumarea sectorului de Misiune pastorală și actualitate creștină al Centrului eparhial – Suceava, în toate protopopiatele eparhiei s-au desfășurat, cu respectarea tuturor măsurilor sanitare, în luna februarie întâlniri ale cercurilor pastorale.

RAPORT CERC PASTORAL NR. 1

„Sfântul Ambrozie al Milanului”

În data de 24.02.2022, la Capela „Sf. Sofia”- Fălticeni, păstorită de către părintele Bogdan Tofan, din Protopopiatul Falticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 1, așezat sub patronajul Sfântului Paisie de la Neamț, coordonat de Părintele Daniel Cojocaru.

După săvârșirea unei rugăciuni, părintele Bogdan Tofan ne-a prezentat tema cu titlul: „Sfânta Liturghie. Importanța ei în actualitate și implicarea conștientă a preotului și a credincioșilor”.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Teologia Sfântului Chiril din Alexandria, care a stăruit asupra faptului că noi nu putem intra la Tatăl, deci nu ne putem mântui decât în stare de jertfă curată pe care nu o putem dobândi decat în Hristos, trebuie să constituie fundamentul oricărui mod de înțelegere a rolui și importanței Sfintei Liturghii. Sfântul Chiril arată că Hristos care a primit crucea pentru noi, renunțând la Sine, ne ia în Sine și ne prezintă Tatălui ca jertfă curată prin starea lui de jertfă curată: „Căci dacă nu murea Hristos pentru noi, n-am fi fost primiți spre miros de bună mireasmă a lui Dumnezeu și Tatăl. Dar odată ce s-a desăvârșit El prin pătimiri, venim după El îndată ca dar sfințit lui Dumnezeu și Tatăl și ne oferim pe noi înșine jertfă cu adevărat duhovniceasca.”

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Buna mireasmă a jertfei noastre prin care depășim egoismul nostru din iubire; nu poate fi caștigată decât prin Trupul Domnului oferit noua în Euharistie. Acesta este „un Trup jertfit și sfințit, sau curățat de orice pornire egoista”;
  2. Sfânta Liturghie prin jertfa euharistică dezvoltă nu numai viața duhovnicească a comunității, ci și a persoanelor din ea. Hristos, prin împărtășirea euharistică se sălășluiește în interiorul cel mai intim al persoanei, ca un arhiereu în interiorul unui altar;
  3. Intreaga noastră viață poate deveni o prelungire a Liturghiei.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 2

„Sfântul Ierarh Dosoftei”

 

În data de 23.02.2022 la parohia ,,Nașterea Maicii Domnului”- Poiana, păstorită de către părintele Gabriel Botezatu din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 2, așezat sub patronajul Sfântului Ierarh Dosoftei, coordonat de părintele Cezar-Gorun Nesvadba.

După săvârșirea unei rugăciuni părintele ne-a prezentat tema cu titlul: „Treptele rugăciunii și parcurgerea acestora de către preot și enoriașii încredințați”.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Treptele rugăciunii sunt un urcuș și pentru a putea urca este nevoie de o implicare totală. Acest lucru îl vedem în viețile sfinților. Nu degeaba sfinții părinți au numit rugăciunea „împărăteasa faptelor bune”. Sf. Maxim Mărturisitorul spunea „Toată fapta cea bună te ajută să câștigi împărăția lui Dumnezeu dar nici una nu o face mai bine ca rugăciunea”.

  Sf. Inokentie de Kamceatka spunea „Nu fii nepăsător. Roagă-te cât poți mai frecvent. Rugați-vă, forțați-vă  să faceți acest lucru, pentru că împărăția lui Dumnezeu se ia cu forța. Niciodată nu o vei atinge fără să te forțezi”. Î.P.S. Iustinian Chira spunea „un suflet care nu știe ruga, nu știe ce-i fericirea, chiar de ar avea toate bogățiile pământului”, iar Sf. Paisie Aghioritul afirmă: „pentru o educație creștinească corectă sunt necesare trei lucruri: în primul rând puține cuvinte, în al doilea rând multe exemple și în al treilea rând mai multă rugăciune”.

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Rugăciunea din viața sfinților este modelul care ne arată frumusețea ei. Cuvintele prindeau viață, în rugăciune, ei făcându-se mici, de aceea în viața lor au fost atât de mari;
  2. Ca să avem un urcuș în rugăciune, este clar că avem nevoie de a crește în iubirea. Sfânta Cruce încurajează această stare, pentru că în chipul acestei jertfe de pe cruce, este dovada iubirii lui Hristos pentru om;
  3. „Cum îți este rugăciunea, așa îți este și viața și credința”;

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare. 

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 3

„Sfântul Voievod Ștefan cel Mare”

 

În data de 25.02.2022, la Parohia „Sfânta Treime”- Dumbrava, păstorită de către părintele Ionuț Lupașcu, din Protopopiatul Falticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 3, așezat sub patronajul Sfantului Voievod Ștefan cel Mare, coordonat de Părintele Tudor Andrioaia.

După săvârșirea unei rugăciuni a urmat meditația cu titlul: Sfânta Liturghie. Importanța ei în actualitate și implicarea conștientă a preotului și a credincioșilor, care a fost susținută de către părintele Ionuț Lupașcu de la parohia: „Sfânta Treime”- Dumbrava.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Atunci când vorbim despre Sfânta Liturghie și despre importanța pe care o are în viață credincioșilor și a preotului, trebuie să fim conștienți că este un subiect foarte vast și este vast din multe puncte de vedere, dar două sunt cred că principale și trebuie menționate. Primul cel legat de faptul că Sfânta Liturghie reprezintă miezul vieții creștine și acest aspect are ramificații în toate domeniile teologiei fie că vorbim despre dogmatică, liturgică, fie că vorbim despre asceză și mistică sau Sfânta Scriptură. Orice domeniu al teologiei se leagă în mod direct de Liturghie și atunci trebuie să fim conștienți de semnificațiile pe care Sfânta Liturghie le are în viață credincioșilor. Pe de altă parte al doilea aspect care trebuie luat în considerare este faptul că noi trăim într-o societate secularizată. Aspectul acesta este foarte important pentru că pe de o parte avem Sfânta Liturghie cu toate semnificațiile duhovnicești și toate implicațiile teologice iar pe de altă parte mediul în care trăim este unul contra religiei, contra credinței și care dorește să scoată din viața credinciosului  orice urmă sau orice legătură a lui cu Dumnezeu și atunci încercând să punem în practică ceea ce definim ca fiind miezul veții creștine într-o societate care se dorește a fi orice, dar nu creștină, înțelegem sau putem cât de cât înțelege conflictul care apare în această situație și de aici problemele care decurg”

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Putem să ne facem o imagine a ceea ce înseamnă factori care au afectat relația omului cu biserica, relația lui cu Dumnezeu și inclusiv modul în care omul percepe liturghia;
  2. Avem posibile răspunsuri pentru cineva care va încerca să aprofundeze acest subiect și va găsi probabil și alte răspunsuri cu privire la ce se poate face în parohie sau în ce măsură un preot poate să pună în practică anumite măsuri liturgice, anumite măsuri în ceea ce privește revitalizarea vieții duhovnicești;
  3. Toate aceste lucruri împreună trebuie conștientizate, trebuie aprofundate și trebuie puse în practică.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare. 

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 4

„Sfântul Ierarh Ioan de la Râșca”

 

În data de 15.02.2022 la parohia „Sfinții Părinți Ioachim și Ana”- Boroaia, păstorită de către părintele Silviu Maxim din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 4, așezat sub patronajul Sfântului Ierarh Ioan de la Râșca, coordonat de părintele Ciprian Meștereanu.

După săvârșirea unei rugăciuni a urmat meditația cu titlul: „Canonul de rugăciune al preotului și importanța lui”, care a fost susținută de către părintele Silviu Maxim de la parohia ,,Sfinții Părinți Ioachim și Ana”- Boroaia.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Suntem cu toții foarte ocupați, dar ar trebui să ne facem timp să citim cuvântul lui Dumnezeu și să chemăm Numele Lui, plini de așteptarea de a ne împărtăși cu Trupul și Sângele Său. Acestea sunt cele două mijloace pe care Dumnezeu ni le-a dăruit pentru a ne zidi inimile ca temple ale Duhului Sfânt, temple ale Dumnezeirii Sale. Dacă dăruim puțin timp cercetării cuvântului lui Hristos și chemării Numelui Său cel Sfânt, atunci împărtășirea noastră va da roade duhovnicești.

Domnul le-a spus ucenicilor Săi: „Acum sunteți curați, pentru cuvântul pe care vi l-am spus.” La fel si Apostolului Petru i-a zis atunci când acesta nu voia să primească ca Domnul să-i spele picioarele:  „Cel ce a făcut baie n-are nevoie să-i fie spălate decât picioarele, căci este curat.”

Părintele Sofronie arăta că înainte de Schimbarea la Față, timp de șapte zile Domnul nu a săvârșit nici o minune și nu a rostit nici un cuvânt, străbătând Samaria în tăcere alături de ucenicii Săi, în drumul lor spre Muntele Tabor. În felul acesta El îi pregătea pe apostoli, îndeosebi pe Petru, Iacov și Ioan, pentru marele eveniment al Arătării slavei Feței Sale.”

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Pentru ortodocși, mântuirea se sprijină nu pe o acțiune proprie, autonomă, ci pe un răspuns la acțiunea dumnezeiască;
  2. Numai în masura în care reușim să răspundem iubirii care se pogoară de sus, putem să ne îndeplinim așa cum se cuvine rolul nostru de creștini;
  3. O altă perspectivă: să încercăm să păstrăm un timp tăcerea, dacă se poate începând din seara precedentă slujirii Sfintei Liturghii;

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 5

„Sfânta Cuvioasă Parascheva”

 

În data de 14.02.2022 la Parohia „Sfântul Vasile cel Mare”- Bunești, păstorită de către părintele Ioan Roșu din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 5, așezat sub patronajul Sfintei Cuvioase Parascheva, coordonat de părintele Florin Grigorescu.

După săvârșirea rugăciunii a urmat tratarea temei: „Canonul de rugăciune al preotului și importanța acestuia” susținută de către părintele Ioan Roșu de la Parohia „Sfântul Vasile cel Mare”- Bunești.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Cunoaștem foarte multe despre rugăciune, in mod special din experiența marilor trăitori, Sfinții, ne-au lăsat mărturie în numeroase scrieri, modul în care poate fi experimentată rugăciunea până pe cele mai înalte trăiri  duhovnicești.  Rugăciunea ca trăire personală, intensă a unui dialog cu Dumnezeu, pentru cei mai mulți dintre noi, o experimentăm foarte puțin. De cele mai multe ori, noi ne limităm la rugăciunea săvârșită public în Sf Biserică, ignorând rugăciunea personală și, mai ales a performa în aceasta, uitând că preotul este chemat să aibă o experiență a rugăciunii, necesară nu numai în plan profesional ci in planul intim al mântuirii sale în relația cu Dumnezeu. Sf. Ioan Gură de Aur spune: „Cel ce nu se roagă lui Dumnezeu și nu dorește neîncetat să se bucure de convorbiri dumnezeiești, este mort și fără suflare și nu se face părtaș înțelepciunii. Rugăciunea este lumina sufletului, adevărata cunoaștere de Dumnezeu, mijlocitoare între Dumnezeu și oameni, doctor al patimilor, antidot al bolilor, liniștea sufletului.”

            Absența rugăciunii în viața preotului, aduce, în timp, decăderea morală, uscăciunea duhovnicească, împietrirea inimii, chinuindu-se pe sine, dar și comunitatea pe care o conduce. Rugăciunea este, așadar, un element fundamental al vieții preotului și al credincioșilor săi.”

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Preotul este dator să se roage în rugăciunile sale pentru toți oamenii, în special, pentru enoriașii săi, în acest sens este necesară întocmirea unui pomelnic general al parohiei. Acesta va înlesni rugăciunea pentru toți enoriașii săi, mai ales pentru cei care nu pot fi pomeniți la Sf. Liturghie;
  2. Preotul se roagă pentru nevoile sufletești și trupești ale enoriașilor, ca mila lui Dumnezeu să se reverse după trebuința fiecăruia;
  3. Preotul este dator să se roage permanent, nu numai Duminca sau în zilele de sărbătoare ci în toate zilele, și în fiecare zi de mai multe ori, orice oră fiind potrivită pentru rugăciune.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 6

„Acoperământul Maicii Domnului”

 

În data de 25.02.2022, la Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” – Mălini, păstorită de către părintele Gabriel Bârsanu, din Protopopiatul Falticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 6, așezat sub patronajul Maicii Domnului, coordonat de Părintele Petru Corduneanu.

După săvârșirea unei rugăciuni a urmat meditația cu titlul: „Sfânta Liturghie. Importanța ei în actualitate și implicarea conștientă a preotului și a credincioșilor” care a fost susținută de către părintele Gabriel Bârsanu de la Parohia „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” – Mălini.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Prin euharistie sunt sfinţiţi credincioşii, dar şi lumea întreagă. Euharistia săvârşeşte sfinţirea şi transfigurarea întregii lumi create: ,,Vinul din struguri şi viile şi pâinea din grâul pământului este transfigurată, devenind Trupul şi Sângele Său preamărit.”

            Elementele euharistice simbolizează întreaga creaţie, dar creaţia în stare de jertfă, adusă ca ofrandă lui Dumnezeu: ,,Trupul şi Sângele lui Hristos sunt lumea, creaţia, dar nu lumea şi creaţia în stare de răzvrătire pentru existenţă autonomă. Sunt existenţa creată ca ofrandă adusă lui Dumnezeu, ca afirmare a mulţumirii adresate iubirii făcătoare de viaţă a Tatălui. Şi hrana cinei euharistice a Bisericii – pâinea şi vinul – este de asemenea creaţia ca aducere înainte şi ofrandă lui Dumnezeu, după modelul modului de existenţă sub forma pâinii şi vinului – alimente ce cuprind şi simbolizează orice hrană sau posibilitate de viaţă a omului – şi o aduce înaintea lui Dumnezeu”.

Au urmat apoi discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Putem observa, așadar, pe baza temeiurilor scripturistice că Euharistia este indisolubil legată de ființa Bisericii;
  2. Modurile săvârșirii, în ceea ce privește cultul Bisericii Primare sunt departe de a fi uniforme, însă elementele centrale din cadrul cultului pe care izvoarele patristice ni le oferă se regăsesc integral în cultul Bisericii pe tot parcursul istoriei sale;
  3. Sfânta Liturghie se face „spre pomenirea” Mântuitorului încă din timpurile apostolice și post apostolice, mărturie stând Sfânta Scriptură a Noului Testament și numeroasele scrieri patristice dintre care unele chiar o au ca tematică centrală.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp, a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 7

„Sfântul Nectarie de la Eghina”

 

În data de 22.02.2022, la Parohia „Sf. Ap. Andrei”- Basarabi I, păstorită de către părintele Romică Carp din Protopopiatul Falticeni a avut loc, întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 7, așezat sub patronajul Sfântului Nectarie de la Eghina, coordonat de Părintele Maftei Dănuț.

După săvârșirea unei rugăciuni a urmat meditația cu titlul: „Canonul preotului înainte de Sf. Liturghie”, care a fost susținută de către părintele Romică Carp de la Parohia „Sf. Ap. Andrei”- Basarabi I.

Din cele prezentate redăm următoarele pecia:

„Taina Preoției a fost instituită, după cum știm, de către Mântuitorul Iisus Hristos după Învierea Sa din morți prin cuvintele: „luați Duh Sfânt cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți ține ținute vor fi” (Ioan 20:22- 23). Sfântul Evanghelist Matei se adresează preotilor, spunându-le: „…voi sunteți sarea pământului…. voi sunteți lumina lumii” Matei 13,14; iar mai departe adaugă: „așa să lumineze lumina voastră înaintea oamenilor  încât să vadă faptele voastre bune și  să slăvească pe Tatăl vostru Cel din ceruri”( Matei 5, 16). Părintele Cleopa spune într-unul din volumele sale că: „preotul nu are putere să lege numai pe oameni ci și pe îngeri”. Faptele preotului se pecial în trăirea lui morală, în familia lui dar mai ales în slujirea lui. Ca preoți cel dintâi lucru pe care îl cere Dumnezeu de la noi este viață morală și viața cinstită.

Ca și om preotul aparține lumii acesteia iar ca slujitor al lui Dumnezeu aparține cerului. De aceea pregătirea lui înainte de Sfânta Liturghie trebuie să fie una pecial ca atunci când se urcă cu mintea în cer pentru a sluji alături de Apostoli, Prooroci, Arhierei, preoți care alături de îngeri aduc jertfă neîncetată lui Dumnezeu. Sfântul Ioan Hrisostom spune că în timpul Sfintei Liturghii gândurile preotului trebuie să fie mai curate decât razele soarelui. Rânduiala din Liturghier ne spune că pregătirea preotului pentru Sfânta Liturghie trebuie făcută cu câteva zile înainte de slujire.”

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Pregătirea preotului pentru a sluji Sfânta Liturghie nu trebuie să fie doar înainte de începutul slujbei, ci și în timpul ei deoarece în cadrul ei ne întâlnim cu Însuși Mântuitorul Iisus Hristos, cu Maica Domnului și cu toți sfinții lui Dumnezeu;
  2. Preotul trebuie să se pregătească în permanență în vederea slujirii Sfintei Liturghii.

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.


A consemnat Arhid. Cristian-Valentin Diaconu

 

RAPORT CERC PASTORAL NR. 8

„Episcopul Gherasim Putneanul”

     

În data de 28.02.2022, la Parohia „Adormirea Maicii Domnului” – Broșteni, păstorită de către părintele Ioan Barbu, din Protopopiatul Fălticeni, a avut loc întâlnirea preoților din Cercul Pastoral Misionar Nr. 8, așezat sub patronajul episcopului Gherasim Putneanul, coordonat de Părintele Mircea Martiniuc.

După săvârșirea rugăciunii a urmat meditația cu titlul: „Rugăciunea – mijloc de a dobândi Duhul Sfânt; Metode practice pentru intensificarea rugăciunii, care a fost susținută de către părintele Ioan Barbu de la parohia „Adormirea Maicii Domnului”-Broșteni.

Din cuprinsul prezentării cităm următoarele aspecte:

„Rugăciunea este ridicarea minţii şi voii noastre către Dumnezeu, Evagrie Monahul zice că „rugăciunea este vorbirea minţii cu Dumnezeu”. De aceea se cuvine ca atunci când stăm de vorbă cu Dumnezeu, adică atunci când stăm la rugăciune, să alungăm din gândul nostru orice grijă şi să îndreptăm toate puterile duhului nostru numai la Dumnezeu. Adică, cugetul să gândească la El, ţinerea de minte (memoria) să uite toate cele pământeşti, iar inima, vorbind cu El, să salte de bucurie şi de dragoste. Căci „cel ce iubeşte pe Dumnezeu de-a pururi stă de vorbă cu Dânsul cum ar sta cu un tată, alungând orice gând patimaş”. A cugeta la Dumnezeu numai, nu înseamnă rugăciune; că şi demonii cugetă la Dumnezeu, dar de rugat nu se roagă.

Sfântul Serafim de Sarov spunea că „rugaciunea alături de post, priveghere și toate celelalte practici crestine, nu constituie scopul vietii noastre crestine. Deși este adevărat că ele slujesc ca mijloace indispensabile în atingerea acestui țel, adevăratul scop al vietii crestine constă în dobândirea Duhului Sfant al lui Dumnezeu. Cât despre rugăciune și toate faptele bune savârșite de dragul lui Hristos, sunt doar mijloace spre a dobândi Duhul Sfant.

Dacă ţinem seama de persoana care săvârşeşte rugăciunea, de numărul persoanelor care iau parte la ea, de locul unde se face şi timpul când se săvârşeşte, atunci deosebim două feluri de rugăciune: rugăciunea parţiculară şi rugăciunea Bisericii”.

Au urmat discuții pe marginea temei abordate și s-au făcut propuneri de bună practică pentru bunul mers al Bisericii, dintre care reținem:

  1. Biserica ne pune în faţă pilda vameşului şi a fariseului, cu contrastul dintre cele două tipuri de rugăciune: cea formalistă, autosuficientă şi stearpă pe care o practică fariseul, faţă de cea îndurerată, smerită şi curată, venită din adâncul sufletului vameşului. Între una şi cealaltă este o diferenţă calitativă;
  2. Dumnezeu nu vrea de la noi rugăciunea călduţă, bifarea unui simplu ritual, ci rugăciunea fierbinte, cea care transfigurează;

În încheiere, părintele misionar protopopesc Gabriel Carp a mulţumit părintelui paroh pentru organizarea cercului pastoral și celorlalți preoți pentru participare.

 

A consemnat:  Arhid. Misionar Protopopesc, Cristian-Valentin Diaconu.