Răspunsul ierarhului – 9 septembrie 2022

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Binecuvântați.

  1. Finii de căsătorie ar putea să fie nași de botez copilului nostru?

2. Am observat de mai multe ori episcopi din Biserica Ortodoxă Română care slujesc la sărbători atât după calendarul îndreptat, cât și după calendarul vechi. Este asta o practică corectă? De exemplu, am văzut episcopi slujind la Catedrala Patriarhală de sărbătoarea Nașterii Domnului, iar apoi au slujit iar la sărbătoarea Nașterii Domnului în Sfântul Munte, după calendarul pe vechi. Oare acei episcopi au ținut postul Nașterii Domnului în continuare, după ce au sărbătorit prima dată, astfel încât să poată sluji la Nașterea Domnului după calendarul pe stil vechi? Dacă da, înseamnă că au postit în ziua de Botezul Domnului după calendarul îndreptat, când este zi de harți în orice zi ar fi. Dacă nu, înseamnă că au stricat postul necesar înaintea sărbătorii Nașterii Domnului? Care este părerea sfinției voastre despre aceste practici? Sunt ele corecte? Nu se poate extinde problema inclusiv la faptul de a sluji două Sfinte Liturghii în aceeași zi (adică la aceeași sărbătoare în două date diferite, dar cu data sărbătorii în Minei ca fiind aceeași zi)? Vă rog să spuneți părerea sfinției voastre (m-ar interesa mai mult părerea canoanelor), nu să mă direcționați spre a vorbi cu alți episcopi sau alte persoane.”

V. M.

Doamne, ajută!

  1. Da, finii de cununie vă pot boteza copilul, numai dacă nu aveți o altă soluție.
  2. Ca să înțelegem taina sărbătorilor trebuie să ne desprindem de cronologie și istorie. Gândirea teologică nu este o gândire în timp. Planul mântuirii este veșnic. Sărbătorile împărătești se trăiesc în fiecare Sfântă Liturghie, nu doar o dată pe an. Într-o Sfântă Liturghie se recapitulează întreaga istorie a mântuirii începând de la întruparea lui Hristos și până la Cincizecime, urmată de Parusie. Astfel că, fără ca eu să fi fost implicat în astfel de slujbe, consider că cei despre care faceți vorbire și-au făcut datoria fără să încalce în vreun fel rânduielile statornicite de Biserică.

Pace și bucurie!

„Doamne, ajută!

Să nu uitați să plătiți și Înaltpreasfinția voastră taxa de fiecare dată când sunteți invitat sau vizitați o mănăstire care cere taxa de intrare. Căci nu-i așa, Domnul Iisus a zis: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați, dar mai întâi-5lei!”

Oamenii ar trebui educați să ajute sfintele mânăstiri, din puținul sau multul lor, să iînțeleagă că atunci când dăruiesc la biserică, precum femeia din Evanghelie la templu, Dumnezeu nu trece cu vederea fapta lor cea bună.

Dar să condiționezi intrarea în sfântul locaș, în casa Lui Dumnezeu, sfințită cu Însuși Harul Lui, despre care a zis „În dar ați luat, în dar să dați”, să condiționezi sfințeniile și poate chiar mântuirea unor persoane prin interzicerea accesului în lipsa remunerării? Credeam că Dumnezeu v-a lăsat în grijă Biserica Sa, ca să o împărțiți oamenilor prin Sfintele Taine, nu ca să o condiționați de câțiva lei la intrare.

AȘA NU!

Cheltuieli, întreținere? Păi nu ne învățați pe noi să ne lăsăm în purtarea de grijă a Lui Dumnezeu? A luat Hristos vreun ban pentru vreo vindecare făcută de El? Nici măcar simbolic n-ar trebui să fie vreo taxă pentru închinare în sfintele mănăstiri.

„În dar ați luat, în dar să dați!” – Mântuitorul

Doamne, ajută!”

A. A.

Aveți dreptate în tot ceea ce spuneți, numai că realitatea este mult mai crudă cu noi. Dacă nu plătești lumina, îți taie curentul; dacă nu plătești gazul, este întreruptă furnizarea. Dacă nu plătești omul de serviciu, nu-ți face curat în biserică; dacă nu plătești paznicul, riști să te trezești cu icoanele de patrimoniu vândute prin țări străine. Sunt convins că dacă ați fi implicată într-o astfel de lucrare ați gândi altfel. Închei prin a vă asigura că, așa cum am cunoscut eu rânduiala mănăstirilor, persoanele care merg doar să se închine nu sunt obligate să cumpere bilete.

Pace și bucurie!

„Înaltpreasfințite Părinte Calinic: Oare nu ar fi bine dacă Biserica Ortodoxă Română ar scoate un ghid/broșură care să cuprindă în paginile ei toate mănăstirile și bisericile care aparțin de Biserica Ortodoxă Română și să cuprindă și „bisericile și mănăstirile” care aparțin de schismele ortodoxe, gen … etc.? Pentru că am cunoștințe care nu fac diferența și merg la slujbele stiliștilor neștiind că ei sunt schismatici și necanonici, nu pot face diferența dintre o biserică/mănăstire BOR și una schismatică. Foarte mulți merg la …, la …, neștiind că acolo-s schismatici.

Eu personal în urmă cu mulți ani am fost la … neștiind că-i stilistă.

Mulțumesc , iertați-mă.”

M. G. E.

Doamne, ajută!

Deși astfel de ghiduri există, ele trebuie totuși actualizate. Până atunci, pelerinilor, multă putere de discernere!

Pace și bucurie!