În Suceava Mușatinilor, luna Cireșar, când soarele urcă cel mai sus pe cer, aduce și o intensificare a vieții liturgice la Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou”, într-un crescendo duhovnicesc ce culminează cu 24 iunie, ziua ce a înscris în Sinaxarul Bisericii momentul în care Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou a devenit unul din cetate, prin aducerea cinstitelor sale moaște în vechea capitală a Moldovei. Acest eveniment istoric a fost prilejuit de năzuința domnului Alexandru cel Bun și a sfătuitorului său, mitropolitul Iosif I Muşat, de a întări granițele Țării Moldovei, nu doar prin iscusința militară, ci și prin mijlocirea ostașului adevărat și neînfricat al lui Hristos martirizat în Cetatea Albă.
Racla cu odorul cel mai de preț al Sucevei a fost așezată în ultimele patru zile spre închinare celor care îl cinstesc cu evlavie, într-un baldachin special pregătit și împodobit cu flori, în fața clisiarniței ce surprinde prin veșmântul pictural pătimirile și sfârșitul marelui mucenic.
În această zi de sărbătoare pentru vechea reședință domnească, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur a fost săvârșită de șapte ierarhi, membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, sub protia Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei.
Din sobor au făcut parte Înaltpreasfințitul Părinte Petru, Arhiepiscop al Chișinăului, Mitropolit al Basarabiei și Exarh al Plaiurilor, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului, și Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Li s-au alăturat în slujire vicarul administrativ al eparhiei, cei trei exarhi, protoiereii celor cinci protopopiate, consilieri eparhiali, dar și clerici din Mitropolia Basarabiei, între care pr. Gabriel-Andrei Gherasă, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Chișinăului, și din Arhiepiscopia Iașilor, precum pr. conf. dr. Paul Cezar Hârloanu, decan al Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Dumitru Stăniloae”.
În cinstea Înaintemergătorului Domnului, Sfântul Proroc Ioan Botezătorul, a cărui naștere este prăznuită în această zi, dar și a mucenicului bineplăcut lui Dumnezeu al cărui nume îl poartă, Corala mixtă „Sfântul Ioan cel Nou” a Catedralei Arhiepiscopale, dirijată de pr. Ionuț Lucian Tablan Popescu, a răspuns liturgic ecteniilor și rugăciunilor înălțate înaintea tronului Preasfintei Treimi de către slujitorii altarului.
După citirea textului Sfintei Evanghelii, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, a rostit un cuvânt de învățătură prin care a adus în atenție semnificația, adâncimea, luminile care izvorăsc din taina dublei sărbători de astăzi. Pornind de la textul Apostolului zilei, dar și evocând fragmente din scrierile Sfântului Isaac Sirul, Înaltpreasfinția Sa a subliniat faptul că atât viața Sfântului Ioan Botezătorul, cât și cea a Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava arată „că fără Lumina Hristos nu putem dăinui”.
În tâlcuirea celor patru îndemnuri ale Sfântului Apostol Pavel desprinse din pericopa apostolică rânduită a se citi astăzi: „Să lepădăm dar lucrurile întunericului și să ne îmbrăcăm cu armele luminii” (Romani 13, 12), „grija de trup să nu o faceți spre pofte” (Romani 13, 14), „îmbrăcați-vă în Domnul Iisus Hristos” (Romani 13, 14) și „ Cine ești tu, ca să judeci pe sluga altuia?” (Romani 14, 4), Părintele Mitropolit a exemplificat cu detalii ale biografiei celor doi sfinți prăznuiți astăzi, arătând că oricine le poate pune practică de voiește să se desăvârșească.
Ca rândurile pauline să afle rod bun în inima celor veniți să își odihnească sufletul în tihna Sfintei Liturghii, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan a încheiat cu un gând plin de nădejde: „Rugându-l pe Dumnezeu să ne dăruiască și nouă, după cuvântul Sfântului Apostol Pavel, mângâierea și răbdarea care vin din Scripturi, ajutându-ne să înțelegem semnificația clipelor pe care le trăim, iată, clipa de față, această mare sărbătoare a Sucevei, această mare sărbătoare a Moldovei și a țării, Îl rugăm pe Dumnezeu ca, avându-i mijlocitori pe Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava și pe Sfântul Ioan Botezătorul, să înțelegem că două lucruri sunt importante: Ortodoxia, adică închinarea cea dreaptă pentru care Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava, în Cetatea Albă, cu multe veacuri în urmă, și-a dat viața, și, al doilea lucru important pentru viața noastră, ortopraxia, adică viețuirea cea dreaptă pentru care Sfântul Ioan Botezătorul, de asemenea, și-a dat viața.”
În timpul împărtășirii credincioșilor, gazda acestui eveniment cu o însemnătate deosebită pentru credincioșii din întreaga țară, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a vorbit despre dragostea pelerinilor pentru Ocrotitorul Cetății Sucevei, prezența acestora la Sfânta Liturghie, închinarea la racla cu cinstitele moaște, rugăciunile șoptite cu lacrimi făcându-i părtași la viața Sfântul Ioan, Marele Mucenic fiind la rându-i parte din viața celor care îl cinstesc.
Reiterând faptul că orice hram constituie „un fenomen complex – liturgic, social, spiritual și cultural –, o sărbătoare care re-unește comunități, re-generează sensuri și re-face simbolic țesătura socială, construind punți între regiuni, generații și biografii diferite”, întreaga comunitate trăind astfel an de an „o cincizecime a harului”, întâistătătorul Bisericii de pe meleagurile sucevene a scos în evidență parte dintre motivele cinstirea moaștelor unui sfânt: „Întâlnirea cu Sfântul Ioan este (…) exprimarea unei dorințe profunde de vindecare trupească și sufletească. Înaintea moaștelor unui sfânt, dar mai ales cât stăm la rând, ne confruntăm cu câteva întrebări fundamentale: Ce este viața? Ce este moartea? Ce rămâne după trecerea prin timp? Sfântul Ioan cel Nou este o prezență care subminează ordinea firească a morții și propune o altă ontologie: cea a comuniunii întru Hristos. Într-o lume în care sensul este adesea negociabil, relativ, contestat, martirul afirmă absolutul prin jertfă. El nu este constrâns să moară, ci alege să moară. (…) Într-o lume ce pare că și-a pierdut reperele, Sfântul Ioan cel Nou rămâne un etalon prin fidelitate față de crezul său, prin jertfă, prin verticalitate morală. Astăzi am venit înaintea Sfântului Ioan cu diferite cereri; însă, mai mult decât atât, am venit flămânzi de sens. Iar răspunsul l-am primit nu în cuvinte, ci în prezența unui trup smerit, dar nestricat. Într-o viață dată, dar nerisipită. Într-un martiraj petrecut în vechime, dar care poate converti prezentul.”
De altfel, Părintele Arhiepiscop Calinic a subliniat că participarea la această sărbătoare nu echivalează cu prezența la un spectacol, ci „fiecare chip luminat de rugăciune, fiecare lumânare aprinsă, fiecare oftat în taină la racla Sfântului Ioan cel Nou devine o mărturie vie a lucrării lui Dumnezeu în lume, prin sfinții săi.”
Arhipăstorul locului a adresat gând de recunoștință tuturor celor care au adus strălucire acestei zile de îndoită sărbătoare: celor șase ierarhi pentru împreuna-slujire și rugăciune, ostenitorilor din cadrul Centrului Eparhial și din întreaga eparhie care au contribuit la buna organizare și înfrumusețarea hramului, autorităților centrale, județene și locale, „inspectoratului școlar și profesorilor de religie, instituțiilor care au asigurat ordinea și sănătatea publică, ctitorilor și binefăcătorilor sfintelor noastre biserici şi mănăstiri, corului Arhiepiscopiei și corurilor care au dat răspunsurile la slujbele din timpul săptămânii, tinerilor voluntari, dar și celor înrolați în structurile organizațiilor de tineret ale Bisericii, mass-mediei, precum și celor care au înfrumusețat cu florile dărniciei baldachinul şi icoanele sfântului.”
Și fiindcă Biserica este vie în primul rând prin membrii ei, a mulțumit tuturor credincioșilor și credincioaselor, închinătorilor și pelerinilor, de aproape și de departe, prezenți atât fizic, cât și pe calea undelor, la această sărbătoare a bucuriei și unirii întru Hristos prin sfinții săi. „Dumnezeu să vă răsplătească cu har mult roditor osteneala; să vă întoarceți la casele dumneavoastră mai luminați, mai întăriți în credință și mai aproape de sfințenie, purtând în suflete darul acestui hram și binecuvântarea Sfinților Ioan Botezătorul și Ioan cel Nou!”
Nu în ultimul rând, în contextul pomenirii a doi dintre cei mai iubiți Sfinți Ioan în rândul românilor, Părintele Arhiepiscop și-a îndreptat atenția spre toți cei pentru care ziua de 24 iunie a fost prilej de bucurie duhovnicească, dorindu-le ani mulți, cu sănătate și sporite împliniri, celor care aflați de față ori celor care au ascultat slujba, dar și celor care din binecuvântate pricini nu au reușit să se alăture în rugăciune.
Potrivit tradiției îndătinate acum aproape un an, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic a alcătuit un Decalog la aducerea moaștelor Sfântului Ioan cel Nou, ce poate fi lecturat pe site-ul eparhiei, www.arhiepiscopiasucevei.ro de către cei care doresc să afle „repere ale unei viețuiri duhovnicești în duh și Adevăr”, ca, „întăriți și prin închinarea înaintea nestricăciosului trup al tânărului înțelepțit de Dumnezeu”, să se facă transparenți harului dumnezeiesc și să își transfigureze viața. Și fiindcă tot astăzi este prăznuită și nașterea Sfântului Ioan Botezătorul, „cel care a trăit bucuria de a vedea manifestarea puterii și iubirii lui Dumnezeu pe pământ prin Hristos – Mesia, Cel îndelung așteptat”, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților a propus în cadrul unui al doilea Decalog „repere duhovnicești pentru cei ce caută să imite viața celui numit de Dumnezeu „îngerul Meu” și cel mai mare între cei născuți din femeie”.
În continuare au fost oferite distincții de vrednicie, semn al prețuirii și recunoștinței pentru meritele deosebite în promovarea și susținerea valorilor creștin-ortodoxe. Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan a oferit Crucea „Sfântul Ierarh Dosoftei”, distincție a Arhiepiscopiei Iașilor, părintelui arhimandrit Melchisedec Velnic, exarh al eparhiei Sucevei și stareț al Mănăstirii Putna.
Înaltpreasfințitul Părinte Petru a înmânat apoi Crucea Mitropoliei Basarabiei, ca semn al prețuirii și binecuvântării pentru întreaga activitate misionară, socială, pastorală și pentru dragostea manifestată față de lucrarea sfântă a Bisericii Ortodoxe Române, părintelui arhim. Paraschiv Dabija, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, și părintelui arhim. Mihail Balan, starețul Mănăstirii Sihăstria Râșcăi și exarh de zonă. „Această Cruce a jertfei și iubirii față de aproapele simbolizează recunoștința pentru contribuția deosebită în consolidarea credinței și coeziunii spirituale în cadrul Bisericii lui Hristos”.
„Pentru strădania în slujirea semenilor, „urmând (astfel) domnilor Moldovei și altor vrednici ctitori de țară și neam”, Arhiepiscopul Sucevei și Rădăuților a oferit în continuare Ordinul „Mușatinii” părintelui Gabriel-Andrei Gherasă, vicar administrativ al Arhiepiscopiei Chișinăului, și arhid. Iurie Saganovschi, secretar al Cabinetului Mitropoliei Basarabiei.
A urmat lansarea a două dintre cele mai recente cărți care au văzut lumina tiparului sub egida Editurii Crimca a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Cartea „Decalogurile. Repere morale pentru omul contemporan”, semnată de chiriarhul Bisericii din ținuturile sucevene, a fost prezentată de pr. Constantin-Ciprian Blaga, consilier al Sectorului Cultural. Cuprinzând 65 de Decaloguri alcătuite pentru diferite profesii, însoțite de tot atâtea rugăciuni ale celui vizat să convertească profesia sa în urcuș duhovnicesc și arenă de luptă spre dobândirea cununii sfințeniei, ilustrate prin fotografii reprezentative; lucrarea se distinge și prin condiții grafice și tipografice deosebite, ce conferă o notă de eleganță și rafinament apariției editoriale.
„Literatura teologică românească se îmbogățește astăzi cu o lucrare deosebită, prin formă și prin conținut ce se impune ca o sinteză inspirată între trăirea duhovnicească și demnitatea profesiei.” Lucrarea prezintă cititorului „într-o manieră sapiențială decaloguri ale virtuții pentru o gamă variată de profesii și slujiri sociale deopotrivă – de la medic la judecător, de la pedagog la agricultor, de la iconar la cârmuitor al cetății, (…) propunând un model axiologic coerent pentru redescoperirea sensului hristocentric al lucrării omului în lume”.
Domnul Alexandru Prelipcean, lect. univ. dr. în cadrul Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Dumitru Stăniloae” a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, și director al Departamentului Periodice și Reviste Bisericești al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a prezentat cel de-al patrulea volum al seriei înnoite a publicației eparhiale „Candela. Revistă de teologie și cultură”.
Acest proiect, compendiu de studii, de articole cu nuanțe hagiografice, note și prezentări critice cuprinde anul acesta și elemente de noutate, precum „recunoașterea revistei pe plan internațional, introducerea ei în bazele de date internaționale, adăugarea sistemului de identificare a obiectelor digitale și apariția site-ului oficial, www.revistacandela.ro, unde pot fi vizualizate informații prețioase cu privire la istoric, condițiile de publicare, boardul științific ș.a.”
Domnia sa a prezentat, între altele, și componența acestui ultim număr al Revistei „Candela”, în cadrul căruia se regăsesc „nouă studii, trei traduceri, una din teologia patristică și două din teologia contemporană, și o recenzie la o teză de doctorat, cea a Preasfințitului Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, fiind un volum poli-tematic prin diversitatea studiilor pe care le conține.”
Evenimentul s-a bucurat de prezența unor reprezentanți ai oficialităților centrale și locale, precum domnul Gheorghe Șoldan, Președinte al Consiliului Județean Suceava, Domnul Vasile Rîmbu, Primar al Municipiului Suceava, a unui numeros personal clerical și monahal și mai ales a mulțimii impresionante de credincioși și credincioase, cu toții aduși împreună de râvna față de Dumnezeu și de dragostea purtată prietenului sufletului lor, Sfântul Ioan cel Nou.
Suita manifestărilor prilejuite de sărbătoarea Aducerii moaștelor Sfântului Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava a continuat în Cetatea de Scaun a Sfântului Ștefan cel Mare cu Parastasul Voievozilor, slujbă de pomenire a domnilor Moldovei.
Sfântul Mare Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava s-a născut în jurul anului 1300, în cetatea Trapezunt, aflată în Asia Mică, pe malul Mării Negre. Pentru că nu a dorit să se lepede de dreapta credință, a fost martirizat în anul 1330, în Cetatea Albă. Vestea minunilor pe care Sfântul Ioan cel Nou le-a săvârșit în decursul timpului a străbătut întreaga lume ortodoxă, moaștele sale fiind aduse la Suceava de către domnul Moldovei, Alexandru cel Bun.