Răspunsul ierarhului – 8 iulie 2023

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Înaltpreasfințite Părinte Calinic, în primul rând vreau să vă felicit pentru curajul de a răspunde la întrebările puse pe această rubrică și pentru vizitele pe care le faceți inopinat in parohiile dumneavoastră, exemplul acesta ar trebui luat de către toți ierarhii. Cât despre cei ce vă critică pentru că faceți asta, nu-i băgați în seamă, dacă nu ar avea nimic de ascuns, nu ar reacționa așa. Felicitări și curaj, nu vă lăsați intimidat de gurile rele, trebuia să-și facă și diavolul ,,meseria” lui!

Întrebările:

  1. Înaltpreasfințite Calinic, am văzut la răspunsurile date la această rubrică în legătură cu Taina Sfântului Botez că uneori îi apărați pe preoții care nu săvârșesc sfânta taină corect, canonic, după Tradiția Bisericii Ortodoxe! Am văzut că întrebările vi s-au pus de către părinții sau nașii de botez care v-au rugat să îndreptați această neregulă canonică a săvârșirii Sfântului Botez prin turnare/stropire/afundare până la gât și apoi turnare pe cap. De ce preoții nu săvârșesc taina corect prin întreită afundare corectă și canonică dacă li se solicită de către părinți și nași (din comoditate, frică, frica de presă, călcăm rânduiala canonică pentru că ne este frică că ne critica presa și pe Facebook, unde mai este curajul muceniciei de care trebuie să dăm dovadă toți). Eu știu că botezul prin turnare sau stropire se face doar în cazuri cu totul excepționale, când există pericolul de moarte, dar în 99% din botezurile copiilor nu există motiv canonic să se săvârșească prin turnare sau stropire și totuși se face, chiar și când părinții sau nașii solicită un botez necanonic, preotul este suveran atunci pentru că răspunde de suflet și ar trebui să se opună și să facă botezul canonic cu toată insistența părinților dacă aceștia nu prezintă un certificat medical care să arate o afecțiune medicală. Eu am citit în PATERIC cum la un AVVĂ a fost adus un demonizat și când a fost întrebat părintele de ce a fost cuprins de demon răspunsul a fost acesta: „nu a fost botezat corect prin întreita afundare și diavolul a găsit o portiță să intre în el”… Fiul meu a botezat un băiețel în urmă cu 4 ani și deși și el ca naș, cât și părinții au solicitat botez canonic prin întreita afundare, preotul l-a făcut prin turnare, mâhnindu-i pe toți, de ce nu se îndreaptă această practică necanonică la nivel de Sinod, văd că tot mai mult împrumutăm din obiceiurile ……!!!
  2. Am văzut că îl apărați pe ……, nu zice nimeni că nu este un erudit, dar chiar nu sesizează nimeni mesajele lui complet anti-clericale, anti-ierarhice, necanonice, nedogmatice, profund corect-politic și ecumeniste, nu sesizează nimeni că-i mai mult …. decât ……, am înțeles ironia din mesajul de dinainte cu „câinele și stăpânul”, dar în cazul lui stăpânul nu-l verifică deloc pe „câine”, un stăpân „responsabil” ar mai lega câinele, l-ar mai trage de coadă, l-ar mai certa, nu l-ar lăsa slobod să latre și să muște, dacă are o agendă globalistă să spună. Dacă este reprezentantul Bisericii Ortodoxe Române îi reprezintă pe toți, chiar și pe mine, nu doar pe stăpân, deci să vorbească corect canonic și dogmatic și în spiritul Tradiției Ortodoxe; dacă nu, să se numească purtătorul de cuvânt al stăpânului și nu al Bisericii Ortodoxe Române, în 90% din cazuri vorbește în numele lui și-și spune părerea lui, neținând cont de funcția pe care o are.

M-aș bucura să-mi răspundeți la ambele întrebări, chiar dacă-s dure. Mulțumesc.

IERTAȚI-MĂ.”

M.E.

Doamne, ajută!

Stimată doamnă,

  1. Când eu însumi am săvârșit Taina Sfântului Botez, am săvârșit-o prin afundare. Așa că în legătură cu Taina Sfântului Botez nu este nimic de adăugat. Fiecare săvârșitor este responsabil pentru cum săvârșește slujbele Bisericii. Că în unele situații limită, acel 1% despre care faceți vorbire, preotul este nevoit să săvârșească Taina Sfântului Botez prin stropire, este adevărat. Ce să faci cu un copil născut prematur, pus în incubator și care este la un pas de moarte? Îl stropești cu agheasmă, rostind formula Botezului, și dacă are zile de la Dumnezeu, îi completezi ulterior slujba. Sunt situații și situații. Așadar este nevoie de o minimă înțelegere din partea celor care critică. Mai bine s-ar ruga să fie cât mai puține astfel de cazuri.
  2. Cât despre întrebarea a doua, pentru mine acest subiect este închis.

Pace și bucurie!

„Înaltpreasfințite Calinic, vă mulțumesc din suflet pentru curajul pe care-l arătați în a apăra ORTODOXIA exact așa cum am moștenit-o de la Sfinții Părinți, după rânduiala corectă canonică și dogmatică. Vă rog să nu vă lăsați intimidat de ….. din sânul Bisericii Ortodoxe Române, gen …..și să mergeti pe aceeași linie. Preoții cărora nu le convine linia trasată de dumneavoastră se pot retrage, ori sunt preoți și slujesc cu timp și fără timp, ori să se retragă și să-i lase pe alții care au făcut vocație din preoție și nu meserie.

Și încă ceva, faceți ce puteți și eliberați Biserica Ortodoxă Română de cei 4 menționați mai sus, că mult rău au făcut Bisericii, numai ceartă, dezbinare între ierarhie, cler, credincioși, călcare a canoanelor, inovații etc., văd că oamenii aceștia nu se lasă până nu dezbină Biserica din interior, cât mai sunt tolerați???, au ajuns să-i iubească pe eretici și schismatici și să critice tot ce-i ortodox.

MULȚUMESC.

Iertați-mă și vă rugați pentru mine.”

M.G.E.

Doamne, ajută!

Sunt intelectuali care susțin lucrarea Bisericii în complexitatea ei și sunt intelectuali care critică și/sau se opun vehement acestei lucrări, cum ar fi cei care s-au înfrățit împotriva construirii Catedralei Mântuirii Neamului. Și mai există o categorie de intelectuali, cei indiferenți la tot ce înseamnă Biserica.

Biserica nu trebuie să scape de cineva anume, ci trebuie să se roage pentru toți fiii ei, botezați în numele Sfintei Treimi, chiar dacă unii sunt mai nonconformiști; să-l convertească pe Saul în Pavel, pe Simon în Petru și pe Avram în Avraam. Acesta este rolul Bisericii în relație cu fiii ei duhovnicești.

Pace și bucurie!