Răspunsul ierarhului – 7 aprilie 2023

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„1. Ministerul Finanțelor a deschis o emisiune de titluri de stat destinate populației în cadrul căreia, dacă faci dovada că ai donat sânge, primești o bonificație (adică dobândă) mai mare decât în mod obișnuit. În mod similar, organizatori de evenimente oferă gratuitate sau reduceri de la costul participării la evenimente celor care donează sânge.

E un lucru bun să donezi sânge pentru a primi astfel de beneficii, altele decât cele care sunt legate de actul donării (precum zi liberă plătită pentru odihnă, bunuri de masă pentru refacerea volumului sângelui sau transport gratuit pentru a ajunge la locul donării)? E un lucru mai bun să te lipsești de astfel de beneficii?

  1. Cum ar trebui pomeniți sinucigașii la Dumnezeiasca Liturghie, la parastase și la alte slujbe? E o posibilitate recomandabilă să le fie scris numele pe hârtie cu indicația către preotul slujitor să nu le citească numele cu voce tare? Cât loc lasă rânduiala Bisericii presupunerii că ei s-ar fi putut pocăi în momentele pe care le-au avut înainte de a muri?

Dumnezeu să vă sporească munca!”

L.T.

Doamne, ajută!

  1. Făcând abstracție de beneficiile ce decurg din donarea de sânge, gestul în sine este unul de apreciat și de semeni, și de Dumnezeu.
  2. Din păcate, sinucigașii nu pot fi pomeniți nominal la slujbele Bisericii; totuși, ei sunt incluși în categoria „cu tot neamul lor cel adormit”, lăsându-L astfel pe Dumnezeu să hotărască privind fapta lor.

Post binecuvântat!

„Spuneți-ne, vă rog, misterele Bibliei, ce înseamnă că Fiul e născut din Tată?”
A.M.C.

Doamne, ajută!

Răspunsul la întrebarea dumneavoastră îl găsiți în „Teologia Dogmatică Ortodoxă” a părintelui Dumitru Stăniloae.

Mult succes!

„Ce frumos spune la slujba tunderii în monahism: „de sărăcie să nu te ferești”. Oare însăși prezența de bunăvoie a candidatului la monahism nu asta înseamnă? Smerenia îndeamnă la „cereți și vi se va da”. De aceea, „cine voiește să vină după Mine, să-și ia crucea sa și să-mi URMEZE Mie”. „Pentru că, prin a flămânzi și a înseta și a fi gol și dosădit și batjocorit și ocărât și prigonit și de multe alte întristări și necazuri înconjurat, se închipuiește viața cea după Dumnezeu!”.

Înaltpreasfinția voastră, susțineți că mesajul meu e ca din partea uneia din cei ce își nedreptățesc subordonații. Să înțeleg că, din cele citate mai sus, ați susține același lucru despre Hristos, de vreme ce după dumneavoastră un monah care are parte de toate în mănăstire ar mai avea nevoie si de plata banilor. Ori versetele pe care le-ați fluturat sunt pentru mireni, de vreme ce monahii dacă ar lua bani, de fapt și-ar lua plata pe pământ. Dacă un monah se pretează și la bani și își ia plata, cu toate că nu stă nimeni după el, cu ce se deosebește de un mirean? Orice mănăstire ar trebui să aibă o bibliotecă, dar în principal viața monahului trebuie să se axeze pe practică, că de teoreticieni e plină lumea. Cea mai importantă lectură pentru monahi e slujba tunderii în monahism! Teoria ca teoria, dar practica ne omoară! Încetați în a vă da exemplul propriu, pentru că nu toți monahii ajung episcopi.”

M.M.

Doamne, ajută!

Sfânta Scriptură se adresează omului deopotrivă. Cât despre călugărie, se pare că mirenii se pricep mai bine în ale călugăriei decât cei care au îmbrățișat viața monahală.

Slavă lui Dumnezeu că avem astfel de oameni!

Post binecuvântat!

„Sărut mâna, Înaltpreasfințite Părinte Calinic.

Care ar fi cea mai corectă atitudine atunci când prietenii noștri sau cunoștințe încearcă să ne tragă în jos de la credință (creștini ortodocși sau nu) spunându-ne că degeaba mergi la Biserică sau  la conferințe dacă tu nu începi să accepți unele opinii chiar dacă ele îți încalcă principiile religioase sau de a lua lucruri în serios. Sau replici: „Dacă vrei să ai viață, nu te duci la biserică”. Cum ar trebui să ne raportăm la astfel de persoane?

Vă mulțumesc.”

M.E.B.

Doamne, ajută!

O apoftegmă spune: „Rudele ți le dă Dumnezeu, prietenii ți-i alegi tu”. Dacă nu vă regăsiți într-o relație de prietenie, puteți renunța la ea.

Mult succes în a vă alege prietenii!

„Bună ziua, Înaltpreasfințiți părinți!

Am și eu o întrebare…

Este acceptată căsătoria finului de botez al bunicii cu nepoata acesteia?

Tinerii, ambii divorțați, în ambele cazuri au fost părăsiți de către soți pentru altcineva, ea cu 3 copii, el fără copii. Au mers la părintele lor duhovnic și le-a menționat că s-ar putea căsători pentru că sunt rude spirituale de gradul 3 și că în acest caz ei ar putea obține o dispensă din partea episcopului.

Părintele duhovnic a căutat adânc, atât în „Drept canonic ortodox” – activitatea sfințitoare, cât și în „Îndreptar canonic” – Slujba logodnei și a cununiei. De aceea, îndrăznesc să vă întreb și pe Înaltpreasfinția dumneavoastră, bineînțeles și cu întrebarea în ce condiții se poate obține dispensa.

Doamne, ajută!”

V.N.

Doamne, ajută!

Răspunsul părintelui duhovnic este potrivit canoanelor; este nevoie de o decizie chiriarhală, fiind vorba de rudenie spirituală. Canonul 54 Trulan afirmă că „rudenia spirituală e mai mare decât cea de sânge”. Din acest motiv, este necesară o dispensă din partea chiriarhului, care se obține în urma unei cereri.

Post binecuvântat!