Răspunsul ierarhului – 30 august 2023

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„(Acestea sunt niște întrebări dificile, deci mă mulțumesc și dacă nu primesc niciun răspuns, știu că tot clerul va da socoteală pentru fiecare cuvânt)

Sunt un tânăr de 16 ani, slab în credință, leneș și mândru, spre care Dumnezeu s-a milostivit pentru rugăciunile celorlalți a mă aduce pe calea dreptății.

După cum bine știți, la început Harul te mângâie și te sprijinește, însă abia când te părăsește îți dai seama dacă ai credință sau nu. La acest stagiu am ajuns și eu. Simt că fac rugăciuni, metanii, înfrânare de la unele lucruri doar dintr-o obligație, am ajuns chiar în înșelare, crezând că este important să fac exact ceea ce scrie literal la Sfinții Părinți, cum ar fi să dorm o oră sau să mănânc o dată pe zi, luându-mă după Iacov 4, 17. M-am avântat prea rapid, cu naivitate și fără a întreba duhovnicul.

Recunosc, este vina mea pentru situația în care mă aflu!

Așadar, am niște întrebări:

  1. Dacă trăiesc „după Lege”, doar pentru că știu că îmi voi lua osândă mai mare decât cei ce nu au cunoscut Legea (II Petru 2, 20-21), adică, cu silă, primește Dumnezeu ce fac eu?
  2. Omul poate alege între căsătorie și monahism sau Dumnezeu îl strâmtorează până se duce unde vrea Dânsul? Am un sentiment respingător față de monahism, deoarece știu că e greu și mă chinuie gândul că s-ar putea ca într-o zi, „de nicăieri”, să simt o chemare spre mănăstire, de aceea mi-e teamă că voi ajunge silit să fiu monah, căci „de ce ți-e frică, de aceea nu scapi”.

Vă mulțumesc!”

C.

Doamne, ajută!

Duhovnicul dumneavoastră este cel mai în măsură să vă răspundă întrebărilor și să vă îndrume. În plus, v-aș recomanda să citiți cartea „Tradiție și libertate în spiritualitatea ortodoxă” a vrednicului de pomenire Mitropolitul Antonie Plămădeală.

Lectură cu folos duhovnicesc!

„Binecuvântați și iertați, Părinte Arhiepiscop Calinic!

Vă scriu în legătură cu o problema de drept canonic. Este vorba despre un băiat care dorește să se căsătorească cu o fată, dar fata a botezat un copil împreună cu vărul primar al băiatului. În acest caz ei se pot căsători? Ei sunt veri primari?

Vă mulțumesc!”

N.D.

Doamne, ajută!

În cazul prezentat, cei doi nu sunt veri primari; există o rudenie spirituală, dar în grad VI.  Cum impedimentul subzistă până în gradul III inclusiv, cei doi se pot căsători.

În anul 2015, atunci când a fost aprobat Regulamentul autorităților canonice, s-a introdus obligativitatea ca nașii de botez (când nu este doar unul) să fie căsătoriți, tocmai pentru a se preveni astfel de situații (art. 29, alin. 4).

Pace și bucurie!

„Doamne, ajută!

Citisem pe pagina de Facebook următorul articol ce include paragraful:

„La momentul rânduit, teologul Andrei Ignat a fost hirotonit întru diacon pe seama Mănăstirii Mirăuți, cu hramul „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, purtătorul de biruință”.

Există această mănăstire la noi în județ sau este o greșeală de redactare?

Știu doar de biserica ce se află în proximitatea Mănăstirii „Sfântul Ioan”, unde slujește părintele Hostiuc și încă un preot.

Dacă s-a creat mănăstire în locul aceleiași biserici, îl voi putea găsi pe părintele Hostiuc în continuare pentru a programa un botez pentru luna octombrie? Este parohia de unde aparțin, doar că momentan locuiesc în …..

Vă mulțumesc anticipat.”

D.T.

Doamne, ajută!

Adresați-vă în continuare părintelui paroh, respectiv părintelui coslujitor, pentru servicii. După ce va fi instalat starețul mănăstirii, serviciile în parohie vor fi săvârșite tot de către cei doi părinți, desigur, cu înștiințarea părintelui stareț, pentru a se evita suprapunerile.

Bucurii!