Răspunsul ierarhului – 23 iulie 2021

raspunsul_ierarhului_cu_email_7

„Sărut mâna, Înaltpreasfinţite Părinte Arhiepiscop Calinic! Două persoane născute în religie greco-catolică au frecventat până la Revoluție biserica ortodoxă din comuna de domiciliu. După Revoluție, când s-a deschis biserica greco-catolică din oraș mergeau și la biserica ortodoxă, și la cea greco-catolică. Cultul l-au plătit la ambele biserici. Aceste persoane doresc la înmormântarea lor preot ortodox de la biserica din comună și preot greco-catolic. Vă rog să-mi spuneți dacă este vreo restricție din partea Bisericii Ortodoxe cu privire la participarea preotului greco-catolic la slujba de înmormântare. Vă mulțumesc! Doamne, ajută!”

L.Ț.

Stimată doamnă! În Biserica Ortodoxă Română slujbele nu se fac amestecat. Dacă persoanele respective doresc ca la înmormântarea lor să fie prezent şi preotul greco-catolic, este posibil acest lucru, numai că preotul greco-catolic nu poate sluji împreună cu preotul ortodox. Dacă, totuşi, preotul greco-catolic doreşte, poate să le citească o rugăciune la mormânt, dar numai după terminarea slujbei săvârşite de preotul ortodox.

* Notă: Întrucât anumite fragmente sunt ofensatoare și nu pot fi probate, acestea au fost cenzurate.

„Înaltpreasfinția Voastră, sunteți din ce în ce mai simpatic. Aveți un motto foarte precis în viață: «Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau!».

Când l-ați felicitat pe «episcopul» de …, l-ați felicitat pentru *… sau pentru scrisoarea în care vă acuza *…? Noi credem că Dvs. nu vă temeți de Dumnezeu, ci de oameni: «Dacă ne-ar fi frică de Dumnezeu cum ne este frică de oameni, am fi toți sfinți».

Ne-ați întrebat de ce ne grăbim să evaluați personalul administrativ din Eparhie; nici vlădica Pimen nu se grăbea să evalueze, deși i se aduceau la cunoștință …, acest lucru fiind făcut în cele din urmă de PF Daniel, presa locală și unii politicieni, de exemplu:

1. Dacă n-ar fi intervenit PF Daniel, pe *… l-ați fi găsit pe 26 iulie 2020 în funcție.

2. Dacă n-ar fi intervenit presa locală și unii oameni politici, pe *…, de asemeni. Interesant totuși cum de ați săvârșit Sf. Liturghie la …, ați vrut să aflați mai îndeaproape *…? Dvs. chiar nu ați înțeles că bucovinenii (preoți și mireni) nu mai vor să fie îngenuncheate dreptatea și adevărul?”

G. H.

Stimate domnule!

  1. Cu riscul de a repeta acest lucru, alegerea unui episcop nu este o lucrare a „primarilor” sau a oamenilor politici, aşa cum poate v-aţi fi dorit, şi nici a comunităţilor, ci a Sfântului Duh prin membrii Sfântul Sinod. Aşa că motto-ul enunțat de dumneavoastră: „Dacă voi nu mă vreți, eu vă vreau!” nu se justifică în cazul meu.
  2. Când acuzaţi, ar fi bine să aveţi şi dovezi. Personal, vă aştept cu astfel de dovezi şi vă asigur că, dacă acestea pot fi probate, voi lua măsurile ce se impun în aceeaşi zi. Până atunci, îmi pare rău, dar nu pot destabiliza activitatea eparhiei fiindcă dumneavoastră nu vă este dragă respectiva persoană.
  3. Frică de oameni? Chiar nu aţi înţeles că nu am astfel de temeri?! Se spune că „frica este nedesăvârşirea în iubire”. Sigur, nu sunt desăvârşit în iubire, dar consider că am suficientă încât să alunge frica.
  4. Cât despre cei pe care i-aş fi găsit pe 26 iulie dacă nu ar fi intervenit PF Daniel, chiar nu m-ar fi interesat. Fiindcă este cu adevărat o artă să faci din oamenii răi, buni. Apostolul Pavel, pe vremea când se numea Saul, prigonea Biserica, însă după convertire a ajuns „vas ales” (Fapte 9, 15) al lui Hristos. Aşadar, eu cred în convertirea oamenilor!
  5. Conchid prin a vă asigura că, în Arhiepiscopie, de pe 26 iulie 2020, „dreptatea şi adevărul” despre care faceţi vorbire sunt la ele acasă. Cu puţin efort, le-aţi și putea vedea!

„Înaltpreasfinţia Voastră, Vă mulțumesc pentru răspunsul plin de obiectivitate pe care mi l-ați dat! Ca profesor, am alte competențe și la noi se spune: «Treaba popii cu cădelnița!». Unul din preaiubiții Dvs. consilieri îmi este foarte bine cunoscut! Trebuia să-mi fie cumnat, dar Dumnezeu a ferit-o pe sora mea, astăzi un reputat medic, de o astfel de primejdie! Dacă astfel de caractere fac parte din elita clericală a românilor, nu mă mir de faptul că numărul credincioșilor neoprotestanți a crescut în județul Suceava cu 17% faţă de 2019! Fiţi sigur, Înaltpreasfinţia Voastră, că unele întrebări Vi le voi adresa public, cu ocazia slujbelor la care veți fi prezent în zona noastră. Нехай Всемилостивий Господь благословить всі Ваші труди і благі починання та дасть благодать зберегти та примножити овець стада словесного!”

C. O.

Stimate domnule profesor,

  1. Vă mulţumesc pentru binecuvântarea transmisă în încheierea intervenţiei dumneavoastră.
  2. Cât despre procentul despre care faceţi vorbire, situaţia din teren, centralizată de misionarii Arhiepiscopiei, arată o altă cifră, plină de nădejde pentru Biserică. Nu am motive să mă îndoiesc de veridicitatea cifrelor prezentate.
  3. Ca profesor, bănuiesc că ştiţi că de-a lungul timpului „treaba popii nu a fost doar cu cădelnița!”, ci, preotul a avut un rol foarte importat în formarea şi desăvârşirea culturii acestui popor.
  4. Cât despre ameninţarea cu întrebările dumneavoastră puse în public, nu am nicio frică; chiar le aştept și voi răspunde, desigur, dacă sunt în limitele bunei cuviinţe.

„Înaltpreasfințite Stăpâne, observăm că sunteți foarte deranjat de întrebările incomode și ați trecut la practici de bullying, intimidare și presiuni psihologice care sunt ofensatoare și abuzive.

Poporul drept-credincios nu face altceva decât să semnalizeze lucruri care nu fac cinste Bisericii lui Hristos. Deși aveți studii în medicină, nu credem că ați diagnosticat întocmai problemele din ultimii 30 de ani.

Ați «burdușit» Centrul Eparhial cu angajați. GREȘIT – nu aceasta era problema în Arhiepiscopie (nr. mare de angajați). O apoftegmă spune: «Decât mulți și proști, mai bine puțini și deștepți».

Toate instituțiile din România se luptă pentru un aparat administrativ cât mai suplu – calitate, nu cantitate.

Cu cât a crescut fondul de salarii de când sunteți Înaltpreasfinția Voastră?

«Grașii» se suie în spatele celor «slabi» sau mai bine spus pe «banul văduvei». Declinul populației și îmbătrânirea ei duc la o problemă între viață și moarte, pentru economie – deficitul de forță de muncă și colapsul sistemelor de pensii.

După cum bine știți, majoritatea parohiilor «trăiesc» din banii pensionarilor, cum bine spunea și Arhiepiscopul Pimen (†), «preoții din parohiile sub 250 de familii sunt la limita supraviețuirii»; ar putea fi încadrați oricând în categoria persoanelor asistate social. Mai mult decât atât, numărul de copii (români) născuți în străinătate a depășit numărul de copii născuți în România.

Ați spus că vreți biserici curate, slujbe frumoase, cimitire îngrijite etc. Într-o biserică, pe lângă preot este nevoie de un cântăreț și un îngrijitor, aceștia au nevoie de o sursă de venit (mulțumitoare cât de cât), de unde bani.

Nici după un an de zile (conform statutului Bisericii Ortodoxe Române) nu ați eliminat din biserici soacrele, soțiile, mamele, nepoatele etc. care încasează ilegal salarii de la stat (acestea neîndeplinindu-și nici atribuțiile de cântăreț, nici de îngrijitor). Pentru angajări fictive se face închisoare!

Când îi ceri cuiva ceva, îi oferi și condiții pentru realizarea acelui lucru. Deși ați spus că nu sunteți Vlad Țepeș, totuși ne mai trageți câte o țeapă. Ne-ați spus că sunteți scorpion, noi credeam că Sfântul Sinod a trimis în Bucovina un Arhiepiscop (scorpionii fiind trimiși în teatrele de operație din Afganistan).

În concluzie, cu ce ați modificat în bine, după un an de zile Biserica din Bucovina?”

I.I.

Stimate domnule!

  1. Nicio întrebare de bun simţ NU mă deranjează, ci doar întrebările obraznice, care nu au nimic cu lucrarea Bisericii sau adevărul faptelor, ci mai degrabă cu episcopul care a stricat unele aranjamente.
  2. Constat că deviza dumneavoastră este: „Decât mulți și proști, mai bine puțini și deștepți”. Aveţi dreptate! Centrul Eparhial, timp de trei decenii, a fost condus de „puţini şi deştepţi”, care, în cele din urmă au fost scoşi de presă şi mitropolit cu „surle şi trâmbiţe”.
  3. Totuşi, cu toată inteligenţa şi hărnicia lor, a mai fost nevoie şi de acei „mulţi” care să le vină în ajutor, astfel încât Centrul Eparhial al Arhiepiscopiei Sucevei şi Rădăuţilor să fie organizat întocmai Centrului Eparhial al Arhiepiscopiei Bucureştiului şi Iaşiului. Căci eu nu prea agreez maxima: „Românul e bun la toate!”
  4. Spuneţi că „nu am eliminat din biserici soacrele, soțiile, mamele, nepoatele etc. care încasează ilegal salarii de la stat”. Fals! Că aceste persoane nu lucrează zilnic câte 8 ore este adevărat. De altfel, nici cântăreţul, şi nici …, angajaţi fiind, nu lucrează zilnic câte 8 ore. Să fim serioşi! Sunt biserici care în afară de duminici şi sărbători nu sunt deschise! Şi totuşi, din acest punct de vedere semnalat de dumneavoastră, s-au făcut paşi importanţi şi continuă să se facă. Însă cu o oarecare aşezare duhovnicească. Ar fi neprincipial să dai afară pe cineva din familia preotului care mai are 1 an sau 2 până la pensie, cum imoral este să fie cineva angajat şi să nu presteze cele 8 ore de serviciu. Cred că sunteți în asentimentul meu și aș vrea să cred că într-o situație similară ați proceda la fel.
  5. Mă întrebaţi „cu ce am modificat în bine, după un an de zile, Biserica din Bucovina?” Întrebarea dumneavoastră mă trimite la profetul Ieremia, capitolul 5, versetul 21.
  6. Conchid prin a vă spune că vremea ţepelor în Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor a trecut. 30 de ani au fost de ajuns! Doamne, ajută!

„Înaltpreasfinția Voastră, în albumul omagial al Înaltpreasfințitului Pimen ați pus două imagini care ne-au lăsat fără cuvinte.

1. IPS Pimen alături de dictatorul Ceaușescu.

2. IPS Pimen alături de …, despre care vlădica spunea: «Dacă vrei să-l vezi pe diavolul, te uiți la … ».

Care este semnificația acestor imagini? (dacă binevoiți să răspundeți bineînțeles). Ați mers pe varianta că toți trei au fost comuniști?”

C.O.

Stimată doamnă!

Persoanele despre care faceţi vorbire nu au putut lipsi din albumul alcătuit In Memoriam, pentru că ambele au făcut parte din istoria vieţii Părintelui Arhiepiscop. Și bine ar fi să nu vedem răul acolo unde nu este.