Fecioara astăzi, pe Cel mai presus de ființă naște și pământul peștera Celui Neapropiat aduce. Îngerii cu păstorii slavoslovesc și magii cu Steaua călătoresc. Că pentru noi s-a născut Prunc Tânăr, Dumnezeu, Cel mai înainte de veci.
Ca de fiecare dată, ajunul luminosului praznic al Nașterii Domnului a fost sărbătorit cu multă bucurie la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava – Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou”. Potrivit tradiției, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, a primit și în acest an vestea Întrupării Mântuitorului Iisus Hristos prin icoana care înfățișează smerita venire în lume a Fiului lui Dumnezeu.
Astăzi, 24 decembrie 2025, la Paraclisul Mănăstirii „Sfântul Ioan cel Nou”, Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie a fost săvârșită de către Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, împreună cu un sobor de preoți și diaconi. La momentul rânduit, diaconul Iustin Alexandriuc, redactor în cadrul Departamentului Editură și Tipografie al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a fost hirotonit întru preot pe seama Catedralei Arhiepiscopale din Suceava. În Ajunul Crăciunului, răspunsurile liturgice au fost date de membri ai Grupului Psaltic „Dimitrie Suceveanu” al Catedralei Arhiepiscopale. La momentul Chinonicului, psalții au susținut un scurt recital de colinde românești, aproape de racla cu moaștele Sfântului Ioan cel Nou, mare făcător de minuni și grabnic ajutător.
La finalul slujbei, Preasfinția Sa, alături de clerici de la Centrul Eparhial Suceava, împreună cu un sobor de slujitori ai mănăstirii, condus de starețul arhim. Serafim Grigoraș, a mers în procesiune cu icoana „Nașterii Domnului” la Reședința Arhiepiscopală, unde a fost întâmpinat de Înaltpreasfințitul Părinte Calinic.
Aici a fost oficiat un Polihroniu, chiriarhul locului binecuvântându-i pe binevestitorii venirii în lume a Mântuitorului, nu înainte de a se închina la icoana praznicului, despre care Întâistătătorul Eparhiei Sucevei și Rădăuților explică: „Pruncul, înfășat în scutece albe, este culcat în ieslea necuvântătoarelor din peșteră, care Îl încălzesc cu suflarea lor. (…) Îngerii sunt semn al prezenței divine, iar magii – de origini, rase și vârste diferite, purtând asupra lor daruri felurite: aur, smirnă și tămâie – simbolizează universalitatea mântuirii aduse de Prunc. Steaua călăuzitoare revarsă asupra scenei întreite raze, semn văzut al prezenței Preasfintei Treimi. Iosif, gârbovit sub povara îndoielii, stă retras într-un colț și cugetă la taina care se consumă sub privirile lui, știind că taina nu suferă ispitire; în colțul celălalt, păstorii și, prin ei, poporul ales. Scena înfățișând îmbăierea Pruncului și pe moașele prezente la eveniment, Zelomi şi Salomeea – numele lor fiind preluate din apocrife –, arată că Pruncul nu se deosebește cu nimic de oricare alt prunc. Iisus intră în lumea pe care a creat-o asumându-și firea omenească în adevărata ei integritate.”
Soborul, condus de arhim. Serafim Grigoraș, a vestit apoi Nașterea Mântuitorului și prin glas de colindă la reședința obștii monahale, unde au fost întâmpinați de Preasfințitul Părinte Damaschin Dorneanul.
Mâine, 25 decembrie 2025, în ziua Slăvitului Praznic al Nașterii Domnului, cei doi ierarhi ai Eparhiei Sucevei și Rădăuților vor săvârși Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie la Catedrala Arhiepiscopală din Suceava, Mănăstirea „Sfântul Ioan cel Nou”, pe un podium special amenajat în incinta așezământului monahal.
Irina Ursachi






























