Înaltpreasfințitul Părinte Calinic a sfințit troița din incinta aeroportului din Suceava

dsc09147

Astăzi, 27 aprilie 2021, Înaltpreasfințitul Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, a oficiat slujba de sfințire a troiței închinate Praznicului Învierii Domnului, din incinta Aeroportului „Ștefan cel Mare” Suceava.

Din soborul slujitor au făcut parte părintele protos. Paraschiv Dabija, Vicar-Administrativ al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, părintele arhim. Melchisedec Velnic, exarhul mănăstirilor din cuprinsul eparhiei și starețul Mănăstirii Putna, părintele arhim. Serafim Grigoraș, starețul Mănăstirii Sfântul Ioan cel Nou, precum și protoiereii Protopopiatelor Suceava I și Suceava II, pr. Ionel Doru Budeanu și pr. Minu Mititelu. La eveniment au fost prezenți și Gheorghe Flutur, președintele Consiliului Județean Suceava, și Ioan Măriuța, directorul aeroportului, alături de membri ai personalului.

La finalul slujbei, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Calinic a rostit un cuvânt în care a adus în atenție dovezile grăitoare și cele mai puțin grăitoare ale celui mai important praznic al Ortodoxiei. „Învierea de unii a fost crezută, de alții a fost contestată. În susținerea Învierii a fost nevoie de argumente vii și de argumente mute. Printre argumentele vii se numără toți cei care L-au văzut pe Mântuitorul Iisus Hristos înviat, nu înviind. Printre argumentele mute se numără, în ordine, Giulgiul de la Torino, Mahrama Veronicăi, Ștergarul de la Oviedo și Sfânta Lumină de la Ierusalim. Giulgiul, Mahrama și Ștergarul sunt documente, relicve și icoane. În susținerea imaginii de pe Giulgiu, științific s-au stabilit patru argumente: incoruptibilitatea trupului Mântuitorului, care deși a fost pus în Mormânt, nu S-a descompus; transfigurarea trupului sau pnevmatizarea trupului care a părăsit giulgiurile precum pătrunde lumina printr-o fereastră; apoi energia degajată de trup, care a făcut posibilă imprimarea icoanei; și cel de-al patrulea argument, cel că Giulgiul este în acord cu textele Scripturii legate de Săptămâna Sfintelor Pătimiri, respectiv de argumentele științifice și istorice din toate timpurile. Cât privește Mahrama Veronicăi, ea s-a imprimat și poartă aceeași imagine a Mântuitorului, chipul șters la cea de-a cincea oprire; o fotografie în două circumstanțe diferite. Ștergarul de la Oviedo este ștergarul care a fost pus pe fața Mântuitorului după ce a fost coborât de pe Cruce și transportat la locul pregătit pentru înmormântare.”

În continuare, ierarhul a evidențiat faptul că Lumina Sfântă constituie un alt argument al Învierii. „Despre Sfânta Lumină, cel care a scris prima dată – s-a întâmplat pe la anul 870 – a fost un călugăr occidental, pe nume Bernarmo. El a fost cel care a scris despre Sfânta Lumină, fiind și martorul ocular al momentului. Despre Sfânta Lumină, ulterior au scris bizantinii, armenii, occidentalii și chiar și musulmanii. Sfânta Lumină a intrat în tradiție pe baza argumentelor scripturistice, pentru că a fost văzută de femeile mironosițe, de apostoli, de Toma; sigur, Sfânta Lumină a Învierii a fost văzută de toți cei care s-au bucurat de prezența lui Hristos până la plinirea vremii. (…) Sfânta Lumină este un argument al Învierii lui Hristos care face parte integrantă din Hristos. Nu se poate vorbi despre Sfânta Lumină fără de Hristos.”

În încheiere, Înaltpreasfinția Sa i-a felicitat pe toți cei care s-au implicat în realizarea icoanei Învierii, care a fost sfințită și miruită în această zi.

Gheorghe Flutur i-a mulțumit ierarhului pentru prezență și a amintit faptul că în anul 2009 domnia sa a venit cu propunerea ridicării acestei troițe, loc de închinare pentru călătorii care sosesc pe acest aeroport. Mai mult, președintele Consiliului Județean a vorbit despre momentele în care Suceava era locul din care Lumina Sfântă pleca spre multe dintre zonele țării. „În 2009, pentru prima dată, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Pimen, al Sucevei și Rădăuților, s-a adus Lumina Sfântă aici, la Suceava. (…) Îmi aduc aminte, în primul an și apoi ani la rând plecau delegații spre Nordul Bucovinei, la Cernăuți, spre Basarabia, spre Ardeal, în Dobrogea și în alte părți. Veneau avioane mici ca să ia Sfânta Lumină.”

Troița care înfățișează icoana cu scena Învierii Domnului a fost ridicată în memoria momentului din anul 2009, când pentru prima dată Sfânta Lumină a fost adusă credincioșilor din Nordul Moldovei pe aeroportul internațional „Ștefan cel Mare” din Suceava. Troița este pictată manual, fiind realizată din sticlă topită și mozaic.