În perioada 10-14 august 2025, 100 de profesori din județele Argeș, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Buzău, Constanța, Iași, Suceava și din municipiul București participă la sesiuni de învățare colaborativă – experiențială în cea de-a VII-a ediție a Universității de vară Merito Bucovina, program de formare profesională organizat de Inspectoratul Școlar Județean Suceava, în colaborare cu Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Centrul de Dezvoltare Personală și Profesională EduMax și Arhiepiscopia Sucevei și Rădăuților, prin Sectorul Media și Comunicare.
Evenimentul, organizat în ultimele șase ediții cu binecuvântarea și susținerea Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic, este unul multidimensional, de învățare experiențială – colaborativă și se desfășoară la Casa de Cultură Vicovu de Sus, cu sprijinul primăriei orașului-gazdă.
Tema generală a atelierelor de învățare experiențială și colaborativă pentru profesori este Profesorul reflexiv, activ și autonom. Comunități de învățare, iar participarea profesorilor este gratuită și deschisă cadrelor didactice din toată țara.
În fiecare dintre cele 5 zile de formare, ce însumează 40 de ore de experiențe metodico-didactice, au loc câte 4 ateliere de învățare, facilitate de:
prof. Daniela Ceredeev, Laureat Merito 2017, inspector școlar pentru Religie, Inspectoratul Școlar Județean Suceava, formator național în domeniul abilitare curriculară, inițiator și coordonator de program;
prof. Cristina Dudan, Laureat Merito 2020, disciplina Biologie, Colegiul Național „Radu Negru”, Făgăraș;
prof. Nicoleta și Emil Munteanu, Laureați Merito 2022, disciplina Limba și literatura română, Colegiul Național Iași;
prof. Mihaela Nicolae, Laureat Merito 2018, disciplina Limba și literatura română, Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Buzău;
prof. Adriana Popițan, Laureat Merito 2025, educatoare, Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța cu povești”, Bistrița;
prof. Manuela David, partener Merito 2024, disciplina Matematică, Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, Centrul de Dezvoltare Personală și Profesională EduMax;
prof. Rodica Zimbru, partener Merito 2019, disciplina Limba şi literatura română, Școala Gimnazială Nr. 10 Suceava, director;
drd. Loredana Bertișan-Pop, jurist, cadru didactic colaborator Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava;
prof. Gabriela Hisem, inspector școlar pentru limbi moderne (Limba engleză și Limba germană), Inspectoratul Școlar Județean Suceava;
Mihaela Munteanu, Terapeut & NeuroTrainer, Facilitator în procese de transformare profundă;
Cristina-Daria Onofrei, trainer, Life & Team Coach, consilier de Dezvoltare Personală, Consultant Comunicare;
drd. Saul Pop, asist. univ. Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava.
Invitatul special al Universității de vară MERITO Bucovina din acest an este domnul prof. univ. Constantin Cucoș,Doctor Honoris Causa al Universității Pedagogice de Stat „Ion Creangă” din Chișinău. În deschiderea evenimentului, domnul profesor a susținut prelegerea Rolul conduitei (auto-)reflexive în exercitarea profesiei didactice și mesajul pe care l-a reiterat a fost acela că „există o dimensiune ascunsă a educației, cea realizată prin sine – cel de altădată sau cel de acum. Poate că niciun factor nu este mai educogen decât persoana ce ajunge să se perceapă sau să se judece pe sine. De regulă, educația este gândită ca o diadă (eu-altul, magistru-discipol), dar poate să apară în cadrul unei monade auto-reflectate, dedublate (relația apărând între niveluri diferite de analiză ale aceleiași persoane). De câte ori nu ni se întâmplă să învățăm „de unii singuri”, să „ne vină mintea la cap”, să ne străfulgere „gândul cel bun”. O astfel de educație, „de toate zilele”, este cea care aureolează și dă sens celei pe care o căpătăm în școală. Nu numai de la alții învățăm, ci – la un moment dat – și prin noi înșine, printr-o neîncetată proiecție, auto-construcție, edificare.”
Dintre temele subsecvente, amintim: Disponibilități personale în relație cu profesia didactică; Pe marginea vocației. Redescoperirea misiunii și a echilibrului, în contextul super-schimbărilor; Construirea unei pedagogii a poeziei vii: poezie contemporană și reumanizarea școlii (cum transformăm poezia contemporană într-un spațiu de reflecție și comuniune în școală); Răspunsul îl știm, care e întrebarea?; Metacogniție și metacompetențe; Cadrele invizibile și învățarea prin conectare. Lecții după două ediții de Bucovina Digital Media Days, care cresc șansele să ne conectăm cu elevii noștri; Conversații Jucăușe, gândire liberă și creativă, empatie și ascultare activă; Practici reflexive de învățare prin colaborare; Creierul profesorului. Cum să rămâi calm în mijlocul haosului; Mintea în acțiune. Strategii pentru exersarea gândirii critice și creative; Profesorul activ – construirea comunității de învățare; Metode de abordare a temelor de educație pentru sănătate în orele de dirigenție; Memorandum pentru învățare permanentă; Managementul carierei, planul de dezvoltare personal.
Ultima zi de formare profesională este dedicată constituirii Portofoliului colaborativ Universitatea de vară MeritoBucovina, șapte ediții succesive și va fi o zi în care vor susține mini-ateliere toți participanții care doresc să împărtășească experiențe didactice care s-au dovedit a fi de impact.
Între cei 100 de participanți se află și profesori care au participat la câteva ediții succesive ale Universității de vară MeritoBucovina. Doamna prof. Doruța Obreja, de la Grădinița cu Program Prelungit „1-2-3” Suceava, a dorit să împărtășească câteva dintre considerentele pentru care participă pentru a patra oară la sesiuni: „Avem parte aici de învățare activă, colaborativă, de echipă, dincolo de statutul și responsabilitățile fiecărui participant, cu rol de inspector, profesor, elev, director, antreprenor, în viața cotidiană; vorbim despre o bună gestionare a timpului și a emoțiilor, despre organizare și eficiență. Avem discuții constructive, despre cum putem să îmbunătățim cu adevărat lucrurile, printr-o comunicare directă și nemijlocită; despre atitudine, reziliență și viteză de reacție și nu despre nepăsare și resemnare; despre a schimba perspectiva comunităților exterioare sistemului, în legătură cu ce reprezintă, în fapt, realitatea meseriei de profesor, despre cum transmitem, corect, concret și răsunător, adevăratul mesaj al Profesorului, într-o lume uneori prea plină de frustrări și prea ocupată pentru a privi lucrurile în profunzime, despre pasiunea de a transpune mii de cuvinte și emoții, într-o singură imagine, într-o singură fotografie.”
Despre dezideratele și angajamentele sustenabile ale organizatorilor Universității de vară Merito Bucovina ne-a vorbit dna prof. Daniela Ceredeev, Laureat Merito 2017, inspector școlar pentru religie, inițiatoarea și coordonatoarea programului: „E un program de învățare continuă pe care l-am dorit a fi, încă de la prima ediție, darul meu pentru mine și pentru ceilalți, de ziua mea. Ce poate să aducă mai multă împlinire unei sărbători decât prezența unor oameni care împărtășesc aceleași valori, care pun la fel de multă pasiune și bucurie în munca lor, în profesia lor? Mi-am invitat, așadar, prietenii să sărbătorim. Noi facem voluntariat pentru educație și-l facem de drag, de drag de Dumnezeu și de lume, și cu încredințarea că fiecare copil al lumii merită să întâlnească, măcar în răstimpuri, profesori fascinanți.
Învățarea pe care o propunem și o și organizăm aici este deopotrivă activă și colaborativă, participativă și experiențială, cu motivație și cu bucurie. În prezent, „MeritoBanca de resurse și de inspirație” numără câteva sute de metode și instrumente de învățare, cam tot pe-atâtea principii și idei-resursă de reconfigurare a timpului petrecut împreună cu elevii noștri și multe-multe titluri de cărți „bune de citit” de către profesorii care învață mereu să fie fascinanți în „școli care învață”.
În zilele care urmează, va fi prezent între profesorii participanți și este așteptat cu nerăbdare și cu îndreptățită bucurie, pentru un răgaz de taifas duhovnicesc și profesional, și părintele profesor univ. dr. habil. Constantin Necula, care și la ediția anterioară a Universității de vară Merito Bucovina i-a asigurat pe cursanți că „Cel mai bun profesor este cel care te face pe tine să contezi.”