Mănăstirea Bogdana – popas în Turneul Internațional Stradivarius 2025 – „Rapsodiile”

Vizita de acum câțiva ani a marelui violonist Alexandru Tomescu la Așezământul de copii „Sfântul Ierarh Leontie” din Rădăuți i-a rămas întipărită în inimă, astfel încât, atunci când s-au decis opririle din cadrul celei de-a XVIII-a ediții a Turneului Internațional Stradivarius, inițiat în 2008 de domnia sa, alegerea orașului Rădăuți și a Mănăstirii Bogdana a venit de la sine.

Nici stabilirea zilei nu a fost una întâmplătoare, întrucât pe 24 iunie este prăznuită Aducerea moaștelor Marelui Mucenic Ioan cel Nou la Suceava, sfântul care este considerat ocrotitor al copiilor și al tinerilor, model de adevărată viețuire întru Hristos.

Astfel, cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Calinic, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, sub streașina Mănăstirii Bogdana, în fața Turnului clopotniță care străjuiește așezământul monahal de aproape două veacuri și jumătate.

La cea mai veche biserică de zid din Moldova, în curtea interioară înmiresmată de trandafirii viu colorați și abundența florilor de tei, umbrită și de falnici stejari în care jucăuș s-au luat la întrecere cântărețe înaripate, părintele stareț i-a întâmpinat pe toți cei veniți să se bucure de acest moment susținut de doi dintre cei mai mari promotori români ai muzicii clasice în rândul generațiilor de toate vârstele, violonistul Alexandru Tomescu și chitaristul Dragoș Ilie.

„Ne bucurăm să vă avem alături în seara aceasta, într-o zi cu totul specială în care muzica și duhul locului se împletesc într-o armonie cerească. Avem onoarea să găzduim un eveniment cultural de excepție ce aduce împreună două nume mari ale scenei muzicale românești și internaționale. În seara aceasta veți asculta sunetul unei viori legendare, Stradivarius Elder-Voicu, mânuită cu măiestrie de Alexandru Tomescu, un artist de talie mondială, cunoscut pentru virtuozitatea și profunzimea interpretării sale. Alături de el, un alt nume de referință, Dragoș Ilie, chitarist distins pe scenele internaționale, recunoscut pentru tehnica sa impecabilă și sensibilitatea interpretativă. Această întâlnire între vioară și chitară, în spațiul plin de har al mănăstirii noastre, nu este doar un concert, este o experiență, o călătorie sonoră care ne ridică sufletele spre cer. Iar prezența lor în seara aceasta în mijlocul Mănăstirii Bogdana, în primul rând se datorează Așezământului de copii. Cei doi interpreți sunt dedicați și au activități caritabile, marea majoritate a concertelor pe care le au sunt dedicate activităților sociale și în special copiilor. În seara aceasta ei sunt prezenți și pentru a arăta copiilor de la Așezământul Sfântul Ierarh Leontie, al Mănăstirii Bogdana, că sunt și pot fi modele de viață și altfel decât ceea ce le oferă societatea.”

La rândul său, maestrul și-a exprimat bucuria de a se afla în acest loc încărcat de frumusețe, istorie și spiritualitate.

„E un privilegiu pentru noi de a cânta la Sfânta Mănăstire Bogdana, un loc foarte special. Este un concert care în mod deosebit este dedicat copiilor de la Așezământul Sfântul Ierarh Leontie. Acești copii au nevoie de atât de multă iubire, atât de multă frumusețe în viețile lor. Este o onoare pentru noi că putem cânta pentru ei. Dorim să adresăm mulțumiri celor care au grijă de ei, celor care își dedică viețile lor zi de zi, săptămână de săptămână, an de an, precum maica Ecaterina, părintele stareț Irineu, părintele Iustin și toți ceilalți care muncesc cu râvnă, fără preget, pentru această misiune atât de frumoasă.” Pentru a contribui câtuși de puțin la bunul mers al așezământului, domnia sa a anunțat că toate fondurile strânse în urma concertului de la Bogdana vor fi direcționate spre acoperirea nevoilor copiilor din centru.

Aceste idei au fost confirmate și de doamna Anca Gheorghe, manager și creative director al turneului: „Am ajuns și aici pentru că este un loc de poveste, un loc pe care Dumnezeu l-a ales și l-a binecuvântat și nu puteam să-l ocolim. Noi am fost aici acum opt ani (…), astfel încât ne-am întors și am promis că ne întoarcem să facem un concert pentru că urmărim și această latură cultural-spirituală și cei doi artiști sunt doi artiști de renume pe care pot să-i inspire și pe alții. Și copiii chiar au nevoie de modele și pot fi cei mai inspirați de muzica lor, de atitudinea lor, de efortul pe care îl fac. Așa că ne-am întors și iată-ne aici la un concert absolut minunat, într-un cadru de poveste, cu o vreme superbă și ne bucurăm că toată lumea a primit cu mare entuziasm și cu mare iubire acest eveniment. Vi-l dăruim cu toată dragostea.

Tema din acest an a Turneului Stradivarius, „Rapsodiile” constituie un omagiu adus lui George Enescu, la 70 de ani de când a plecat să cânte și îngerilor și cuprinde o serie de 22 concerte în întreaga țară. Potrivit organizatorilor, spectacolele sunt construite în jurul unei idei inedite și anume punerea în oglindă a celebrelor compoziții enesciene  cu nu mai puțin cunoscuta „Rhapsody in Blue” a lui George Gershwin, transpuse pentru vioară și chitară clasică de către artistul Dragoș Ilie.

Virtuozitatea maestrului Alexandru Tomescu a fost pusă în valoare de celebra vioară „Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno 1702”, cunoscută publicului larg ca Stradivarius Elder-Voicu 1702, a fost de-a lungul timpului în custodia lui A. W. Lukens (New York), W.E. Hill & Sons, Charles F. Edler (Frankfurt), Hamma & Co. (Stuttgart), Henry Werro (Berna). Cumpărată în 1956 de Statul Român pentru 70.000 de franci elvețieni, pentru marele violonist român Ion Voicu, vioara este astăzi obiect de Patrimoniu Național, inclus în Categoria Tezaur. Dreptul de utilizare al acestei valoroase viori a fost câștigat în urma unui concurs riguros organizat de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național de cel care a inițiat Proiectul Stradivarius Elder-Voicu, asumându-și ca prin intermediul turneelor anuale cât mai mulți români să se bucure de sunetul acesteia.

Alături de obștea monahală și pelerini, între cei care au simțit emoția transmisă prin măiastra atingere a corzilor s-au numărat copii și tineri ai așezământului aflat sub ocrotirea Sfântului Ierarh Leontie, însoțiți de cea care împlinește rolul binecuvântat de mamă și de psiholog al Centrului, stavrofora Ecaterina Lichi, stareța Mănăstirii „Intrarea în biserică a Maicii Domnului” din Rădăuți, arhim. Iustin Tănase, director al așezământului și consilier onorific al Sectorului de Asistență Socială și Medicală al eparhiei, pr. Ionel Constantin Maloș, protoiereu al Protopopiatului Rădăuți, reprezentanți ai autorităților locale, între care domnul Bogdan Andrei Loghin, primarul Municipiului Rădăuți, precum și numeroși iubitori de muzică. Atrași de rafinamentul și sensibilitatea muzicii izvodite de instrumente au fost prezenți și dintre cei ce se îndeletnicesc îndeobște cu psaltichia, cum ar fi pr. Ștefan Mihalcea, consilier eparhial al Sectorului Media și Comunicare al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, și membru al Corului Academic Byzantion, director al Masterclass-ului Internațional Bizantin de la Iași, și membri ai Grupului Psaltic „Dimitrie Suceveanu” al Catedralei Arhiepiscopale din Suceava, între care arhid. Ilie Leonte, dirijor.

Programul evenimentului a cuprins următoarele interpretări:

Trei preludii compuse de George Gershwin 1898-1937 (Ar. Andrew Zohn)

  1. Allegro ben ritmato e deciso;
  2. Andante con moto e poco rubato;
  3. Allegro ben ritmato e deciso;

Rhapsody in Blue – George Gershwin (Ar. Kupinski/Huillet, edit Dragoș Ilie);

Rapsodia Română nr. 2 op 11 – George Enescu 1881-1955 (Aranjament. Dragoș Ilie);

Rapsodia Română nr. 1 op 11 – George Enescu (Aranjament. Dragoș Ilie).

Una dintre cele mai cunoscute și profunde creații a renumitului compozitorului Ciprian Porumbescu,răscolitoarea Baladă, piesă foarte dragă și maestrului violonist a încheiat seara, fiind și ultima piesă adăugată pe albumul turneului.

Virtuozitatea celor doi interpreți a fost răsplătită cu aplauze îndelungate, modestă apreciere pentru darul muzical oferit și totodată expresie a trăirilor lăuntrice resimțite de spectatori.

La final, arhim. Irineu Lichi a adus mulțumiri Înaltpreasfințitului Părinte Arhiepiscop Calinic pentru binecuvântarea arhierească, maeștrilor pentru alegerea vechii ctitorii mușatine ca punct de oprire în cadrul seriei de concerte, celor care au sprijinit transmiterea în direct a evenimentului pentru ca și cei care nu au reușit să fie prezenți să se bucure de această nestemată și celor care au pășit între zidurile Bogdanei, deschizându-și inima pentru această revărsare de frumos. Totodată, le-a reamintit celor prezenți că îi așteaptă și la manifestările prilejuite de sărbătoarea Sfântului Leontie de la Rădăuți, cel de-al doilea hram al așezământului monahal.

După încheierea concertului, Dragoș Ilie, cel mai premiat chitarist român, ne-a împărtășit câteva impresii. „Îmi amintesc de mine când eram copil și cât de frumos m-a influențat muzica, ce dar a fost în viața mea. Eu cred că tinerii au nevoie de un model și au nevoie să vadă că muzica clasică nu este doar ceva antic, vechi și care stă într-o ramă așa, nu știu, e o preconcepție greșită despre muzica clasică. Este foarte vie, este foarte expresivă și e un univers în care odată ce ai intrat nu mai poți să mai ieși de acolo pentru că este prea frumos. Eu sper că am reușit să inspirăm câțiva din micii tineri de aici.” Despre cât de greu a fost să adapteze muzica compusă pentru o orchestră pentru doar două instrumente, chitaristul a mărturisit: „a fost un proces care m-a smerit profund, în special aș spune că mi-a dat șansa de fapt să-l cunosc pe George Enescu dintr-o postură deosebit de intimă. Eu îi sunt deosebit de recunoscător pentru ce a făcut pentru noi ca români și pentru panteonul muzicii globale. Dar faptul că am stat cu fiecare notă și cu fiecare accent, fiecare mică idee pe care a pus-o el în partitură, a fost ceva care sincer m-a smerit. Nu a fost un proces ușor, dar cred că pe măsură ce scriam, parcă Rapsodia venea ea spre mine, parcă se scriau singure notele. Cât despre muzica lui Gershwin și jazz-ul, este ceva care are un loc foarte special în inima mea, eu trăind zece ani de fapt în America și spiritul acesta, The Roaring 20s, e ceva cu care sunt foarte familiar.”

În biserica de piatră a Mănăstirii Bogdana, construită după anul 1359 pe locul unei vechi biserici de lemn, se află cinstitele moaște al Sfinților Leontie de la Rădăuți și Teodosie de la Brazi. Mănăstirea, prima necropolă a Moldovei, adăpostește în naos morminte ale membrilor Familiei Mușatine, între care Bogdan I, întemeietorul Moldovei, Petru II (Mușat), Roman I și Ștefan I.

Daniela Livadaru
Irina Ursachi