Răspunsul ierarhului – 6 ianuarie 2021

raspunsul_ierarhului_cu_email

38. O.P.

„Sărut dreapta, Înaltpreasfinţia Voastră! Locuiesc în Gemania de mulţi ani şi mă adresez Înaltpreasfinţiei Voastre cu o nedumerire la care nădăjduiesc să primesc răspuns. Am mers la biserică în data de 3 ianuarie 2021, în Duminica Înainteprăznuirii Botezului Domnului, iar părinţii slujitori au hotărât, din motive cunoscute doar de dânşii (poate şi binecuvântate – nu ştiu), să săvârşească slujba sfinţirii Aghesmei Mari imediat după predica de după Sfânta Liturghie, fără o prealabilă binecuvântare, ci cântându-se direct troparele şi citindu-se rugăciunile şi rânduiala cuvenită, iar la momentul sfinţirii apei, aceasta s-a făcut fără cufundarea mâinii preotului de 3 ori în apă, ci doar semnul Crucii făcut deasupra vasului de apă (ca binecuvântare), încheindu-se slujba cu otpustul Bobotezei, deci din 6 ianuarie. Ceea ce m-a mirat a fost descrierea dumneavoastră în detaliu a rânduielii slujbei de sfinţire a Aghesmei Mari în cadrul predicii de la Sărbătoarea Botezului Domnului, pe care am ascultat-o la radio, ceea ce m-a făcut să ridic semne de întrebare asupra Aghesmei Mari luată de la biserică. Întrebarea mea este: Având în vedere aceste diferenţe uriaşe de dată, rânduiala şi sfinţire a Aghesmei Mari fără cufundarea mâinii preotului de 3 ori în semnul Crucii, ce pot face cu Agheasma luată de la biserică duminica trecută? O pot folosi ca Agheasma Mare? Are aceasta aceeaşi „veridicitate” ca a apei sfinţite după rânduiala cuvenită în data de 6 ianuarie? Menţionez că sunt şi alte biserici împrejurul oraşului unde locuiesc, care au săvârşit în data de 5 şi 6 ianuarie sfinţirea Aghesmei Mari. Să merg oare să iau de acolo apă sfinţită? Cu nădejdea că voi primi un răspuns din partea Înaltpreasfinţiei Voastre, vă mulţumesc cu deosebit respect.” (O.P.)

Stimate domn! Cel mai înţelept este să vă adresaţi episcopului locului, care este cel mai îndreptăţit să se poată pronunţa şi îndrepta lucrurile. Vă mulţumesc pentru înţelegere! An binecuvântat!

 

39. L.T.

„Doamne, ajută! Sărut mâna, Înaltpreasfințite Părinte Arhiepiscop Calinic! Vă rog să-mi spuneți care este taxa pentru înmormântare și altă întrebare, dacă într-o parohie există trei preoți, este obligatoriu să iei pe toți la înmormântare? Vă mulțumesc! Un an nou 2021 binecuvântat! La mulți ani!” (L.T.)

Stimată doamnă! Taxă pentru înmormântare, din câte ştiu eu, NU EXISTĂ!  Aş putea verifica dacă există vreo Hotărâre a Consiliului Parohial în acest sens, dar nu cunosc parohia. Fiecare oferă, cât poate, după posibilităţi, în ceea ce priveşte anumite servicii săvârşite de preot, căci „vrednic este lucrătorul de plata sa” (Luca 10, 7).

Cât priveşte cea de-a doua întrebare, într-o parohie cu trei preoţi, nu este obligatoriu ca la o înmormântare să participe toţi trei, ci doar preotul care are în atenţie sectorul pe raza căruia se află acea înmormântare. Ceilalţi doi vor putea participa numai dacă vor fi invitaţi. An binecuvântat!

 

40. V.M.

„Înaltpreasfinţia Voastră! Cu părere de rău şi cu durere în suflet, v-aş întreba dacă Sfântul Antimis, care la început era oferit fiecărei parohii din Arhiepiscopia Sucevei şi Rădăuţilor, s-a ajuns să fie plătit cu suma de 500 de lei. Este adevărat? Vă rog să mă iertaţi şi vă mulţumesc pentru răspunsul pe care mi-l veţi da. La mulţi ani!” (V.M.)

Stimate domn! Fiecare parohie, respectiv mănăstire/schit, a primit un pachet ce conţine Sfântul Antimis, ilitonul, un set de acoperăminte pentru Sfintele Vase şi un burete, toate aşezate într-un plic din material textil (atlas), ceea ce a implicat anumite costuri de producţie. În şedinţa de lucru a Centrului Eparhial din care fac parte şi părinţii protopopi s-a hotărât ca jumătate dintre Antimise să fie oferite în mod gratuit parohiilor mici sau misionare. Pentru cealaltă jumătate, costul de 500 de lei va fi suportat prin fiecare protopopopiat. An binecuvântat!